Egy év alatt számottevõen nõtt az autóval rendelkezõk aránya Magyarországon. A K&H biztos jövõ indexe szerint a 30-59 éves lakosság 84 százalékának van autója, szemben a 2016-os 76 százalékkal. A növekedés a kelet-magyarországi városoknak köszönhetõ, ott emelkedett jelentõsen az autóval rendelkezõk aránya. A budapestiek rendelkeznek legkevésbé autóval: a fõvárosiak 66 százalékának van csak saját kocsija.
Az autók számának növekedésével párhuzamosan az autóhasználat is népszerûbb lett. „Idén az emberek 71 százaléka hetente többször használta az autóját, szemben az egy évvel korábbi 60 százalékkal. Az emelkedés mögött az áll, hogy a központi régióban élõ, magas jövedelmû, de viszonylag kis távolságokat autózó nõk száma emelkedett. Ezzel együtt azonban még mindig a férfiakra jellemzõ a rendszeres autózás: a férfiak 77 százaléka, a nõknek pedig 66 százaléka ül hetente többször autóba” – mondta Kaszab Attila, a K&H vezérigazgató-helyettese, a nem-életbiztosításokért felelõs vezetõje.
Többet autózunk
Szintén nõtt az autóval megtett távolság: míg 2016-ban évente átlagosan 14 ezer kilométert vezettek az autósok, idén már 17 ezer kilométert tettek meg. Ez pedig fõként a budapestiek és országos szinten a 40-es férfiak számlájára írható. Budapesten ugyanis 2016-ban még kevesebbet vezettek, mint máshol, de 2017-re ez a különbség eltûnt. Az autósok által becsült havi üzemanyagköltség átlagosan 20 ezer forintot tett ki idén. Az érintettek 16 százaléka, azaz minden hatodik autós, azonban több mint 30 ezer forintot költ üzemanyagra. A többség - az autósok 57 százaléka - pedig 10-30 ezer forintot hagy havonta a benzinkutakon.
Túlsúlyban a régi autók
Az autók becsült átlagos életkora ugyanakkor nem változott, 2016-hoz hasonlóan az idén is átlagosan 12 év volt. Az autóval rendelkezõk 36 százaléka 15 évnél öregebb autóval közlekedik és mindössze 13 százalékuknak van 5 éves vagy annál fiatalabb gépkocsija. A kutatásból az is kiderül, hogy a nagy és közepes településeken élõk esetében csak 32 százalékuknak van 15 éves vagy ennél öregebb autója, míg a kistelepüléseken már 44 százalékos a 15 vagy annál idõsebb gépjármûvek aránya.
A K&H biztos jövõ indexe szerint az autósok döntõ többsége, 74 százaléka használtként vette az autóját, és mindössze 26 százalék választott új autót. Új autót leginkább a férfiak, a 40-50 évesek és a keleti országrészben élõk vásároltak.
Bár az autózási szokások változtak, az autóvásárlási tervekben nem történt változás: a lakosság 33 százaléka egyáltalán nem tervez vásárlást, míg 28 százalékuk 3 éven belül számol ezzel. A felmérés szerint a legjellemzõbb jövõbeni autóvásárló harmincas éviben járó, magas végzettségû férfi lesz.