Kínát megelõzve Hollandia áll az élen az e-mobilitás versenyben, Ázsia még mindig lekörözi Nyugat-Európát
2017.11.30
Az innovatív autóipar piacon csak Hollandia tudja felvenni a lépést az ázsiai országokkal, ahol Kína vezeti a mezõnyt. Európa komoly lemaradásban van: Ázsiában 2017 elsõ felében kétszer annyi elektromos és hibrid autót adtak el, mint Nyugat-Európában. Ez derül ki a Roland Berger legújabb, autóipari tanulmányából.

A Roland Berger folyamatosan nyomon követi az autóipart érintõ jelentõs változásokat, melyekrõl az év elején már tett közzé egy tanulmányt “Automative Disruptive Radar” címen. A radar az adott piac aktivitása, technológia felkészültsége, szabályozási keretrendszere, infrastrukturális helyzete és a fogyasztói érdeklõdés tükrében értékeli az országokat. Az ennek folytatásaként 2017 õszén kiadott újabb tanulmány szerint az új mobilitási koncepció gyakorlati megvalósításában Hollandia áll az élen az országok közötti versenyben.

Az értékelési rendszer legfontosabb tényezõi közé tartoznak a közösségi mobilitás, az autonóm vezetés, a digitalizáció, az e-mobilitás és mindenekfelett a szabályozási-keret és az infrastruktúra megléte, amely lehetõvé teszi az ilyesfajta innovációk létrejöttét. Ezeken a területeken Hollandia vezeti a sort, Németország csak a középmezõnyben található a maga ötödik helyével, míg az Egyesült Államok a tizedik a rangsorban. Ezek a fõbb megállapításai a Roland Berger második “Automative Disruptive Radar” címû tanulmányának, amelyben tizenegy ország összesen tizenegyezer fogyasztóját kérdezték meg Kínában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Indiában, Olaszországban, Japánban, Hollandiában, Szingapúrban, Dél-Koreában és az Egyesült Államokban.

Fõbb változások az elsõ tanulmányhoz képest

Az elsõ tanulmányhoz képest a legfõbb változás a fogyasztói érdeklõdésben, a technológiában és a szabályozásban történt. Az iparági aktivitás mellett az elõbb említett három kategóriában is az ázsiai országok – Kína, Szingapúr és Dél-Korea – állnak az élen. Szingapúr például csökkentette az autonóm vezetés bürokratikus korlátait és tesztjelleggel bevezette az önvezetõ turistabuszokat és a vezetõnélküli teherautókat. Ha ezek a próbálkozások sikerrel járnak, akkor a városállam komoly lépést tehet az innovatív forgalom-koncepció felé.

“A jövõt az autonóm vezetés jelenti – elsõként és legfõképpen Ázsiában” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. “Míg az olyan országok, mint Szingapúr ráléptek a gázra a törvényhozás terén, addig az olyan hagyományos piac, mint Németország azzal van elfoglalva, hogy csökkentse a dízel botrány káros hatásait.” Mindazonáltal a tanulmány eredménye kimutatta, hogy a felhasználók nyitottak a változásra: a válaszadók 45%-a világszerte érdeklõdését fejezte ki az autonóm vezetéssel kapcsolatban.

Az elektromos autók még mindig túl drágák


Az autóvezetõk nyitottak az új e-mobilitási fejlesztésekkel szemben. Az összes válaszadó 35%-a tartja elképzelhetõnek, hogy elektromos autót vásároljon magának, de Ázsiában az arány elérte az 50%-ot, egyes ázsiai országokra lebontva pedig a közel kétharmadot. A nyugat-európai országok esetében ez az adat 30%, az Egyesült Államokban pedig alig 15%. „Ezek a változó preferenciák szintén megmutatkoznak az értékesítési adatokban” – elemezte a helyzetet Schannen Frigyes. „A tölthetõ hibrid autók és az elektromos autók eladási számai 2017 elsõ felében kétszer olyan magasak voltak Ázsiában, mint Nyugat-Európában, és két és félszer olyan magasak, mint az Egyesült Államokban.”

Ugyanakkor egy dologban az összes országban egyetértenek a fogyasztók: az elektromos autók még mindig túl drágák. A második legerõsebb érv az elektromos autókkal szemben a kezdetleges töltési infrastruktúra. A nyugat-európai országok közül egyedül Hollandiában tûnik elfogadhatónak a helyzet. “Habár az értékesítési mutatók a tölthetõ hibrid és az elektromos autók esetében is csökkentek a támogatások hiányában, az ország kimagasló töltõ infrastruktúrával büszkélkedhet” – magyarázta Schannen Frigyes. “Ez pedig alapot nyújt a jövõbeli növekedésnek.”

A szabályozási keretrendszer új lökést adhat az automata vezetésnek


Kína vezetõ pozícióban van az e-mobilitás és a közösségi autózás területén, így az összetett rangsorban is a második helyen végzett, emellett még további jelentõs fejlesztési potenciállal rendelkezik. Schannen Frigyes szerint: “Az e-mobilitásban szerzett vezetõ szerepe mellett, Kínának minden esélye megvan arra, hogy az autonóm vezetés területén is piacvezetõvé váljon.” Az autonóm vezetés elterjedésének egyik alapvetõ mozgatórugója az adott ország jogi és szabályozási kerete. “Ezen az autópályán pedig Kína halad a belsõ sávban új autonóm jármû modellekkel a tarsolyában.”

Európa még mindig le van maradva. Bár már vannak önvezetõ autókra vonatkozó iránymutatások, arról továbbra sincsenek hírek, hogy az egyes típusok mikor lesznek jóváhagyva. “Ha Európa nem akar lemaradni, akkor a törvényhozásnak minél elõbb támogatnia kell az új közlekedési koncepciót és az innovatív mobilitási megoldásokat” – mondta Schannen. “Csak így lesz képes növekedni és fejlõdni a piac.”