A kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításról (kgfb) szóló törvény alapján a kockázatviselés kezdetének napján már esedékes a biztosítási díj megfizetése. Ez a határidõ a 2010. január 1-je elõtt vásárolt gépjármûvek esetén az éve elsõ napja, január 1-je. Ugyanakkor a jogszabály a kgfb-díjak megfizetésére 60 nap türelmi idõt tesz lehetõvé az esedékes díj beérkezésére. Így a gépjármûvek tulajdonosainak, illetve üzembentartóinak legkésõbb március 1-jéig kell megfizetniük az éves kgfb-díjat vagy az esedékes díjrészletet.
Magyarországon évrõl évre csökken azoknak a gépjármûveknek a száma, amelyek év végi évfordulóval rendelkeznek. 2013-ban még a teljes gépjármûpark 67,5 százaléka tartozott ebbe a körbe, 2014-ben már csak 52,4 százaléka. 2015-re tovább, 43 százalékra, majd 2016-ra 36 százalékra csökkent a január 1-jei szerzõdéses évfordulóval rendelkezõ gépjármûvek száma. A 2017. októberi, 31,9 százalékos adat várhatóan tovább csökken majd a következõ esztendõkben, s ezzel egyre inkább jelentõségét veszti az õszi kgfb-kampány.
A magánszemélyek tulajdonában álló személygépjármûvek esetében is hasonló a tendencia. 2013-ban a személyautók 69,2 százalékának szerzõdése fordult év végén, 2014-ben 51,9, 2015-ben 46,4, míg 2016-ban 37,9 százalékos volt ez az arány. A tavaly õszi, 31,2 százalékos év végi évfordulós személygépjármû-arány hasonló a teljes - a haszongépjármûveket, buszokat, flottákat is magukba foglaló - szerzõdések arányához, mindössze 31,2 százalékos.
Az, hogy a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási piac szabályozásának liberarizációját - melynek során többek között megszûnt az a rendszer, hogy a biztosítók mindössze évi egy alkalommal hirdethetnek kgfb-díjat - követõen hány év alatt "fordul át" a piac, és szûnnek meg a január 1-jei évfordulós szerzõdésk - nehéz lenne megjósolni. Mindenesetre szoros korreláció mutat az újautó-értékesítéssel, így várhatóan az újautó-eladások biztató növekedése felgyorsítja majd ezt a folyamatot.