Közeledik az autóipar végjátéka
2018.01.18
A 2017-es növekedés mellett a globális autóipari beszállítói iparágat négy megatrend befolyásolja, amelyek felgyorsították az átalakulást: a közösségi közlekedés, az önvezetõ autók, a digitalizáció és elektromos autózás - derül ki a Roland Berger és a Lazard legújabb, a „Globális Autóipari Beszállítók Tanulmány 2018” címû kutatásából, amelynek során 650 beszállító teljesítménymutatóit értékelték a világ minden részérõl, hogy felmérjék az iparág jelenlegi helyzetét, a várható trendeket és a kihívásokat.

Bár világszinten a bevételek 3%-kal növekedtek tavaly, ugyanakkor a lassulás jelei már most láthatóak, mivel az autóiparban végbemenõ változások az összes beszállítót érintik. A beszállítóknak az olyan gyorsuló technológiai változásokkal kell szembenézniük, mint a feltörekvõben lévõ új szoftver-megoldások, amelyek megkülönböztetik majd a jármûvek hardver rendszereit is és így befolyásolják az értékesítést is. A vállalatoknak adaptálniuk kell az üzleti modelljeiket, hogy meg tudják ragadni a növekedési lehetõségeket.


A tanulmány megállapítja, hogy a beszállító cégeknek át kell alakítaniuk meglévõ üzleti modelljüket, hogy élni tudjanak a megatrendek mentén kínálkozó nyereségtermelõ lehetõségekkel.

2017-ben a globális autóipari beszállítói iparág nagyjából 3%-os bevétel-növekedést könyvelhet el az elõzõ évhez képest, amely azt jelenti, hogy átlagosan 7,3%-os EBIT szinten tudták tartani a nyereségszintjüket. Míg az értékesítési mennyiség rekordokat döntött, addig a globális növekedés lassulni látszik néhány régióban, mint például az észak-amerikai régióban, ahol a könnyû jármûvek gyártása év végére 17,4 millió egységre csökkenhet, azaz 3%-os visszaesést könyvelhet el. A tanulmány szakértõi arra számítanak, hogy 2018-ban a beszállítók továbbra is növekvõ bevételekre tehetnek szert, ugyanakkor lassabb ütemben, de stabil EBIT mutató mellett. „A szektor egészére jellemzõ pozitív hangulat visszatükrözõdött a beszállítók becsült értékesítési volumenében, akik még mindig a hosszú távra tervezett átlaguk fölött kereskednek” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. „Ugyanakkor az iparágban kibontakozódó négy megatrend zavart okozhat a beszállítók oldalán - tette hozzá”

A legfrissebb fejlemények arra engednek következtetni, hogy a következõ megatrendek által okozott változások felgyorsulnak:

  • Az új mobilitás üzleti modell (például a közösségi autózás) változást hozhat a jármû tulajdonlásban, a személyes mobilitásban és a termékek logisztikájában.
  • A már majdnem százszázalékos önvezetõ technológia felgyorsítja a szükséges gazdasági, szabályozási és technológia-tényezõk fejlõdését.
  • A digitalizáció, a mesterséges intelligencia szinte határtalan lehetõségeket kínál, míg az összekapcsolódásra képes technológiákat is egyre szélesebb körben használják majd.
  • Az elektromos jármûvek esetében a szabályozók és OEM-ek egyre inkább megtalálják a közös nevezõt, amely folyamatot tovább gyorsítja a technológia területén elért fejlõdés.
  • Ezek alapján az autóipar „végjátéka” elkerülhetetlennek tûnik, ami azt is jelenti, hogy az átalakulási idõszak magasfokú bizonytalanságot hozhat magával. Az iparági beszállítóknak ugyancsak változásokra kell felkészülniük: a lassuló növekedésre, a felgyorsult technológiai változásra, a szoftverre, mint fõ megkülönböztetõ tényezõre, a hardver értékesítésére és az értékesítõ beszállítókra nehezedõ nyomás növekedésére.

A Roland Berger és a Lazard szakértõi a kutatás során beazonosítottak néhány olyan területet, melyet a beszállítóknak érdemes végiggondolni ahhoz, hogy elkerüljék a visszaesést, amikor átalakítják üzleti modelljüket és továbbra is élni tudjanak a jövõ hozta növekedési lehetõségekkel. Ilyen kérdések például, hogy a megatrendeknek milyen hatása lesz az autóiparra, mely termék fog továbbra is növekedni, melyik új szegmens illik bele a legjobban a jelenlegi üzleti tevékenységbe és vajon a leépítés vagy a végsõkig kitartás stratégiája a helyes. „A beszállítók számára a trendek ismerete elengedhetetlen – mondta Schannen Frigyes – ugyanis a volumen-növekedés költségeinek ellensúlyozására szolgáló jelenlegi beszállítói üzleti modell már nem mûködik.”

A változások egy lehetséges következménye az értékesítés és az új növekedési területek diverzifikációja, mely már 2017-ben visszatükrözõdik a szektor M&A tevékenységben. Az innovációs együttmûködések egyre fontosabbá, az idõtényezõ pedig egyre kritikusabbá válik azzal, hogy jónéhány ilyen együttmûködés már meg is született. 

A tanulmány szerint a változások egyedülálló lehetõséget jelentenek a hagyományos beszállítók számára, hogy elrugaszkodjanak a csak a hardverre épülõ értékesítéstõl a funkciók és a szolgáltatások értékesítése felé. Ahhoz, hogy a beszállítok sikeresek tudjanak lenni az új autóipari környezetben, ezentúl új ismeretekre és képességekre lesz szükségük. Nyitottnak kell lenniük a stratégiájuk átgondolása során, gyorsan kell cselekedniük, rugalmasnak kell lenniük, meg kell találniuk az utakat az újításokhoz és teljesen új szereplõkkel kell partneri kapcsolatokat kiépíteniük.