Mobil-pénzügyek: a magyarok kétharmada nem él vele!
2011.11.23
Az AEGON Magyarország által, a saját ügyfelei körében elvégzett kutatásból kiderül, hogy bár a válaszadók egyharmada banki tranzakciókhoz is használja a mobiltelefonját, még mindig nagyon jelentõs azok aránya, akik csak szóban kommunikálnak a készülék segítségével. Így még óriási a növekedési potenciál a mobilkészülékek pénzügyi szolgáltatásokhoz történõ használatában.

A kérdõívet kitöltõk majdnem fele még mindig csak beszélgetésre használja a mobiltelefonját, és egyáltalán nem bonyolít adatforgalmat a segítségével – derül ki az AEGON Magyarország kutatásából.

Az online megkeresés segítségével elvégzett felmérés eredménye szerint a válaszadók mindössze 30 százaléka rendelkezik beszéd- és adatforgalom bonyolítására is alkalmas elõfizetéssel: 46 százalék csak beszéd alapú szolgáltatásra fizet elõ, a kérdõívet kitöltõk közel egynegyede (23 százaléka) pedig feltöltõkártyás készülékkel rendelkezik. A válaszadók kétharmada emellett elsõsorban magáncélra használja a készülékét.

A telefon felhasználásának lehetséges céljai közül a válaszadók 43 százaléka jelölte meg a beszélgetést, 30 százalékuk az sms-t, viszont az e-mail küldési funkciót mindössze 6 százalék használja. A kérdõívet kitöltõk nem egészen egynegyede nyilatkozott emellett úgy, hogy érintõképernyõs mobilt használ, és nagyjából ugyanekkora az arányuk azoknak, akik mobil-alkalmazásokat használnak a telefonjukon. A válaszadók egyharmada viszont már rendszeresen internetezik a mobilja segítségével, és elsõsorban keresõ-, és közösségi oldalak látogatására, illetve hírek olvasására használja.

A saját telefonjuk típusáról, operációs rendszerérõl viszont meglepõen keveset tudnak a felhasználók, 62 százalékuk az erre vonatkozó kérdésre nem tudott választ adni. A telefonjukat ismerõk válaszai alapján ugyanakkor az operációs rendszerek között az Android 31 százalékos penetrációval vezet, míg 24 százalék a Nokia által használt Symbian rendszerû telefont üzemeltet. IPhone-ja a válaszadók 9 százalékának van, ám e típus részesedése az 55 év felettiek körében jóval magasabb. Az esetleges telefoncserénél kiválasztandó rendszereknél szintén az Android vezet: részesedése 23 százalék, míg az IPhone-t 16 százalék jelölte meg. A válaszadók bõ egyötöde viszont még egyáltalán nem akar okostelefont, 33 százalékuk pedig nem tudja megjelölni, milyen operációs rendszert választana.

A pénzügyi tranzakcióknál, szolgáltatásoknál viszont egyre többször kerülnek elõ a telefonok is: a válaszadók közel egyharmada - 32 százaléka – már végrehajtott fizetési tranzakciót a készüléke segítségével. A netbank használata mobilon keresztül ugyanakkor a magyarokra még nem nagyon jellemzõ: mindössze 10 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy telefonja segítségével is szokta intézni banki ügyeit.

Figyelemre méltó eredmény, hogy a reklámok fogadására viszonylag nyitottnak mutatkoztak a válaszadók: egyötödüknek egyáltalán nem lenne kifogása, ha hirdetések érkeznének készülékére, és 26 százalék azoknak az aránya, akik bizonyos feltételek mellett hajlandók lennének reklámokat is fogadni. A válaszadók legnagyobb része ugyanakkor sms-ben fogadna legszívesebben hirdetéseket.

A mobiltelefonok kihasználtságát tekintve ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban nem áll túl jól a magyar piac. A 85,3 százalékos felnõtt lakosságra vetített mobil-penetráció alapján a kelet-európai mezõny második felében vagyunk, és az okostelefonok 13 százalékos aránya is csak a középmezõnyhöz elég a régióban. Az amerikai piachoz képest pedig igen komoly a lemaradás: ott a fogyasztók 43 százaléka már okostelefont használ, és e készülékek aránya egyetlen negyedév alatt 5 százalékponttal emelkedett. Emellett az amerikaiak háromnegyede e-mailezésre is használja a mobilját, és bõ egyharmaduk már keres a mobiljára érkezõ reklámok alapján termékinformációt.

„A felmérés eredményei mindenképpen meglepõek abból a szempontból, hogy a magyar fogyasztók milyen alacsony arányban használják e-mail forgalmazásra, vagy alkalmazások futtatására telefonjaikat. Bíztató ugyanakkor, hogy a hazai ügyfelek is egyre többször használják készüléküket pénzügyeik intézéséhez. A növekedési potenciál ezzel együtt óriási, elég csak az USA piacának adataira gondolni” – értékelte a felmérés eredményeit Vereczki András, az AEGON Biztosító vezérigazgató-helyettese.

A kutatásról

A kutatás alapjául szolgáló kérdõívet az AEGON Magyarország e-mail címmel rendelkezõ ügyfelei kapták meg. A közel 200 ezer címzettbõl több mint 40 ezer válaszolt a kérdésekre. Fontos ugyanakkor, hogy a válaszadók – feltehetõen az online kitöltés miatt - a 31-55 éves korosztályban felülreprezentáltak mind az AEGON ügyfélköréhez, mind a teljes magyar lakossághoz képest. Az adatfelvétel 2011. szeptember 23. és október 31. között történt.