2018-ban akár 750 ezer használt autó is gazdát cserélhet
2018.01.30
2017 végén minden korábbinál nagyobb forgalom volt tapasztalható a magyar használtautó-piacon, 2018-ban pedig újabb csúcs jöhet, akár 750 ezer átírást is hozhat az év. Ha azonban gátat szabnak a levetett nyugati csotrogányok importjának, akkor megtorpanhat az emelkedés - akár csökkenhet is a piac, ha nincs meg a megfelelõ utánpótlás, hiába kedvez a gazdasági helyzet a vásárlásnak - írja a Privátbankár.

Egre nagyobb sebességre kapcsol a hazai használtautó-piac: a gazdát cserélt használt személyautók száma 2017-ben elérte a 688 ezret, ami 11 százalékos növekedést jelent az elõzõ évhez képest. Az utolsó negyedév minden eddiginél erõsebb forgalmat hozott, az átírások száma elsõ alkalommal lépte át a 180 ezres szintet ebben az idõszakban. A jelenlegi folyamatok alapján a 2018-as év új rekordot hozhat: a belföldi átírások száma egészen 750 ezerig is emelkedhet.

Két év távlatában még látványosabb a növekedés: több mint negyedével nõtt a gazdát cserélõ használt autók volumene. Ennek eredményeként tavaly a teljes forgalomban lévõ, 3,4 milliós hazai személygépjármû-állománynak immár több mint 20 százaléka megfordult a piacon – magyarázza Halász Bertalan, a jóautók.hu vezérigazgatója. Hosszabb távon már nem számíthatunk a jelenlegi növekedési ütem fennmaradására, de ha a mostani kedvezõ gazdasági klíma fennmarad, 2018-ra a hazai használtautó-átírások száma megközelítheti a 750 ezres szintet.

Ehhez persze az kell, hogy ne csak a kereslet, hanem a kínálat is jól alakuljon. Két utánpótlási forrása van a piacnak: az egyik az új autók forgalmazása, ahol 7-8 százalékos bõvülést várnak az importõrök. A használt autók behozatala körül azonban jóval több a kérdõjel: míg 2016-ban egy év alatt még 16 százalékkal több használt autót hoztak be az országba, tavaly már csak 9 százalékos volt a bõvülés.

Ráadásul a szakmai szövetségek igyekeznek szigorítást keresztül verni a rendszeren, elsõsorban környezetvédelmi okokra hivatkozva - többször is foglalkoztunk már azzal, hogy pocsék minõségû, szakadt-levetett autókat hoznak be a magyarok külföldrõl, gyakran magánimport keretében; az autópark átlagéletkora egyre nõ, lassan már Európa roncstemetõjeként emlegetik Magyarországot. Ha a szabályokat szigorítják, további növekedés helyett akár csökkenésre is sor kerülhet ebben a szegmensben a jóautók.hu szakembere szerint.

A belföldi használtautó-piacon tavaly is öt márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az Opel 14 százalékos elsõségét egyelõre továbbra sem fenyegette sem a Suzuki, sem a Volkswagen 10-10 százalékos részesedésével. A negyedik és ötödik helyen a Ford és a Renault állt.

A behozott használt autók listáján szintén az élen áll a Volkswagen (12%), az Opel (11%) és a Ford (10%), õket olyan presztízsmárkák követik, mint a BMW, az Audi és a Mercedes (valamennyien 6-7 százalék közötti részaránnyal).