Kevés az orvos, a meglévõk közül sokan már bõven a nyugdíjkorhatár fölött vannak, a várólisták hosszúak, a hálapénzzel teli borítékok pedig egyre vastagabbak. Ez a lesújtó kép ugyanakkor csak az állami szektorra igaz, eközben - vagy talán éppen ezért - a hazai magán egészségügyi szolgáltatások robbanásszerû növekedésnek indultak és egyre több induló cég is úgy látja, érdemes vállalkozni a hagyományosan állami területen. Az egyik ilyen a Medicall, amely az orvoskeresés problémájára kínál megoldást: a felhasználók mobil applikáción igényelhetnek telefonos konzultációt vagy házi vizitet a regisztrált doktoroktól, akik így kiegészítõ keresethez juthatnak.
Az állami szektor megítélése ráadásul nem csak a páciensek szerint hagy kívánni valót maga után: a budapestiek körében végzett kutatásból az is kiderült, hogy az állami szektorban dolgozó doktorok csupán a 21 százaléka gondolta úgy, hogy a legutóbbi kórházi, klinikai ellátás során teljes biztonságban voltak a betegeik. Nem azért, mert õk maguk ne tettek volna meg mindent, hanem a körülmények aggasztották õket.
Ezzel szemben amíg a tíz legnagyobb hazai magán egészségügyi szolgáltató - a diagnosztikai ellátást nyújtók nélküli - összárbevétele 2007-ben 6,3 milliárd forint volt, addig 2016-ban ez már 21 milliárdra nõtt. Éves átlagban tíz év alatt 14,5 százalékkal bõvült ezeknek a cégeknek a bevétele, míg a GDP csak 3,6 százalékkal. Az pedig, hogy az elmúlt öt-tíz évben már a kevésbé tehetõsek is hajlandók fizetni egy-egy szolgáltatásért, a nem feltétlenül szakmabeli, innovatív vállalkozók kedvét is meghozta.
Ha nem sürgõsségi esetrõl van szó, az emberek alapvetõen tanácstalanok egészségügyi panaszaikkal kapcsolatban: nem akarnak a váróban üldögélve elkapni valamit, vagy csak kivárni a kapott - akár hetek, hónapok múlva esedékes - idõpontot, vagy egyszerûen csak nem biztosak abban, hogy - az egyébként is leterhelt egészségügyi rendszerben - orvosi ellátásra szorulnak. A háziorvos jellemzõen nem elérhetõ, és ha igen, akkor is arra biztatja a beteget, hogy a rendelõben keressék föl. Ezért aztán a legtöbben a könnyen elérhetõ, de téves információk és hiedelmek tömkelegét kínáló internethez fordulnak, ami inkább ront, mint javít a helyzeten.
Ezt a gordiuszi csomót hivatott átvágni a Medicall egy végtelenül egyszerû képlettel: 350 forint/percért telefonon lehet konzultálni egy doktorral, aki segít eldönteni, hogy valóban szakembert kíván-e a szituáció vagy csak egy gyorsan múló panaszról van szó. A helyzetmegítéléshez fotót is lehet küldeni, de a szolgáltatást nyújtó MediCorp Hungary Zrt. vezetõje, Gáspár Péter figyelmeztet: telefonon keresztül nem lehet gyógyítani. Ez nem telemedicina, az orvos telefonos egyeztetés alapján nem állíthat fel diagnózist, csak abban tud segítséget nyújtani, hogy a panasz mennyire súlyos és hova lehet vele fordulni - mondta a Portfolio kérdésére a cégvezetõ.
Ehhez kapcsolódik a cég másik szolgáltatása, a házivizit, vagyis igény szerint - 17500 forintért - házhoz is lehet hívni a doktort, aki helyben már diagnosztizálni is tudja az esetet. A Medicall azonban nem alkalmazza, hanem - az Uberhez hasonlóan egy platformon - összeköti az orvosokat a betegekkel.
Az applikációban elérhetõ orvosi adatlapokon bemutatkozó szöveget és videót, profil fotót, és más páciensek által adott értékeléseket is talál a felhasználó, amelyek segítik a választásban. A szakmailag ellenõrzött orvosok maguk döntik el, milyen idõbeosztásban fogadják online pácienseiket. Az árazás nyilvános, a fizetés a megszokott online módon, bankkártyával történik. A rendszerben jelenleg 250 orvos érhetõ el és 6 ezer felhasználó van, Budapesten kívül több vidéki nagyvárosban is.