Már 468 közösségi autó érhetõ el Budapesten
2018.02.20
Egyre több a közösségi autó Budapesten. Az úttörõ GreenGo után most már itt van a MOL Limo is. Jelenleg 468 közösségi autó van Budapesten – írja a 888.

A portál szerint ez a szám az elkövetkezendõ években nõni fog, Bécsben például már most 1200 autó van. Sõt, egyes számítások szerint a nagyvárosi közlekedésben a közautózásé (a carsharingé) a jövõ. Eltûnnek a magántulajdonban lévõ autók, s azokat felváltják a közautók.

A carsharing lényege, hogy mindenki, akinek van jogosítványa és vezetõképes állapotban van (például nem ittas), vezetheti a szolgáltatók autóit. 

Ugyanakkor az, hogy a GreenGónál mind a 168 autó elektromos, korlátozza a használhatóságot, mivel egyet jelent a rövid hatótávval. Hosszas kocsikázásokra tehát nincs esély. Az elektromos VW Up!-ok ugyanis egy töltéssel – jobb körülmények között is – csupán 100-120 kilométert tudnak megtenni. 

Hasonló a helyzet a MOL Limónál is, ott jelenleg 100 elektromos VW van, és azt ígérik, hogy a számuk növekedni fog. A MOL Limónál azonban van még 200 benzines VW Up! is, amelyekkel ellensúlyozhatók az elektromos autók említett hiányosságai.

De korlátot jelent a közösségi autózásban az is, hogy az autókat csak egy bizonyos zónán belül lehet „felvenni” és „letenni”. Nyugodtan elmehetünk az autóval a külvárosba, ám az autót tartósan nem hagyhatjuk ott (parkolni tudunk vele, de ha magunkkal visszük a kulcsot, azért fizetni kell). Vissza kell tehát vinni az autót a szolgáltatók által meghatározott zónahatáron belülre (igaz, ezt is bõvíteni fogják). Végül a dugók sokasága és a parkolóhelyek csekély száma alapvetõen megnehezíti a helyzetet.

A carsharing célja, hogy megkönnyítse a városi közlekedést, és alternatívát kínál a taxi mellett, kiegészíti a tömegközlekedést. És mondhatni: komfortosabbá teszi az utazást – elfogadható áron.

Hatalmas segítség egy közösségi autó akkor, ha úgy kell mozogni a városon belül, hogy az taxival drága lenne, a tömegközlekedéssel pedig túl bonyolult. Jó szolgálatot tesz, ha el kell menni bevásárolni és nem akarunk cipekedni. Segítséget jelent akkor is, ha szakadó esõben, hõségben nem akarunk buszra, trolibuszra, villamosra várakozni. Egy közösségi autó éjszaka, hajnalban is hasznos, fõleg a ritkán járó tömegközlekedés miatt. És végül, akkor is jó szolgálatot tesz, ha idõben le akarjuk rövidíteni az utat.

Mind a GreenGóhoz, mind a MOL Limóhoz szükség van egy telefonos applikációra. Ezen keresztül mûködik a bérlés, azaz az autó megkeresése, nyitása, a bérlés elindítása, a bérlés és az autó lezárása, de emellett regisztrálnunk is kell magunkat a szolgáltatóknál.

A GreenGónál ez rögtön egy 4900 forintos kiadást jelent (igaz ezért 30 perc bónuszperc is jár), ráadásul személyesen be kell menni a cég irodájába. Azonban most van egy akciójuk, ami kiváltja a személyes regisztrációt és „házhoz mennek”. A MOL Limónál 5900 forint ugyanez, cserébe minden interneten keresztül mûködik. Igaz, most náluk is van egy akció, a regisztráció február 25-ig ugyanis ingyenes.

Ha regisztráltunk, akkor el kell dönteni, hogy fizetünk-e havi díjat vagy nem. Ha igen, akkor olcsóbb percdíjjal használhatjuk az autókat. Mind a GreenGónál, mind a MOL Limónál 990 forint a havidíj, cserében a GreenGónál 65, a MOL Limónál pedig 66 forint/perc a tarifa. De ha nem akarunk havi díjat fizetni, akkor a GreenGónál 80, a MOL Limónál pedig 77 forint/perc a használat díja. Összességében nem drága egyik szolgáltató sem, és ha többen utazunk az autóban, akkor az utazási költség is megoszlik.

Az applikáció használata viszonylag egyszerû. Megnyitjuk a programot. A térképen látjuk a szabad autókat, amiket elõbb le kell foglalnunk (ha közvetlenül az autó mellett vagyunk, akkor ezt nem kell).

A GreenGónál 30 percünk van elérni a közösségi autót, a MOL Limónál 20 perc. Ha nem sikerül idõben elindítani a bérlést, akkor elõbbinél 4 óra büntetést kapunk – ennyi ideig nem foglalhatunk –, utóbbinál viszont ebbõl nem csinálnak problémát, nyugodtan újrapróbálkozhatunk.

A döntõ különbség a két szolgáltató között az autók kinyitásában és lezárásában van. A GreenGónál eleinte egy jóval könnyebb rendszer mûködött, elég volt csak a kódokat megadni, és az autó kinyílt, egy újabb „pötyögés” után már mehettünk is vele. Sajnos azóta – a rossz tapasztalatok miatt is – szigorítottak az autók használatán, ami azt jelenti, hogy „kárjelentést” kell adni az autóról indulás elõtt, indulás után, plusz: le is kell fotózni az autót – a használat elõtt és a használat után is.

A MOL Limónál elég bejelentkezni az applikációba a fiókunkkal, s az autó mellé érve, rövid „kárjelentés után” a kinyitás ikonra kattintva már nyílik is az ajtó, indulhatunk. Ez azért fontos, mert komoly perceket lehet megspórolni az egyszerûbb használattal.

Mind a két szolgáltató autóin van kötelezõ felelõsségbiztosítás és casco. Ha szabálytalanul vagy netán ittasan vezetünk, a büntetés a mi cechünk. Ha pedig nem mi okoztunk kárt az autóban, azt fontos jelezni a két cégnek, nehogy a nyakunkba varrják az anyagi kárt. (A GreenGónál például ezért kell lefotózni az autót.) Fontos azt is megjegyeznünk, dohányozni, állatokat szállítani sem a GreenGo, sem a MOL Limo autóiban nem szabad.