Tovább öregedett a hazai autópark
2018.02.26
Tavaly év végén 14,1 év volt a forgalomban lévõ hazai személygépkocsik átlagéletkora, szemben az egy évvel korábbi 13,9 évvel. Egyelõre tehát a dinamikusan emelkedõ újautó-értékesítés is csak lassítani volt képes a 2008-as válság óta tartó öregedési tendenciát. A Jóautók.hu elemzésébõl az is kiderül, hogy miközben 2017-ben öt százalékkal nõtt a hazai gépjármû-állomány, annak területi eloszlása – a gazdasági fejlettség függvényében – továbbra is igen egyenlõtlen - írja a Világgazdaság.

Tavaly 116 ezer új autót adtak el, 20 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Egyelõre azonban a kilenc év után ismét a 100 ezres szint fölé kerülõ eladásszám is csak lassítani tudta a hazai személyautópark öregedését. 

A magasabb átlagéletkorhoz komoly mértékben hozzájárul az is, hogy tavaly több mint 155 ezer használt személyautót hoztak be az országba, ezek 60 százaléka pedig legalább 10 éves volt.

Idén várhatóan további tízezerrel nõ majd az újautó-eladások volumene, azonban az átlagéletkor csökkenéséhez ez sem lesz elegendõ. Ahhoz a használtautó-import korösszetételének is változnia kell, amit csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a fiatalabb autók behozatalának ösztönzésével lehet elérni – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

A hazai személygépjármû-park közel öt százalékkal bõvült tavaly, így ezer fõre immár átlagosan 350 autó jut.

A gazdasági fejlettség mértéke szoros összefüggésben van az autók számával: míg Pest megyében 407, Gyõr-Moson-Sopron megyében 402, Vas megyében pedig 398 autó jut ezer fõre, addig Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéi komoly lemaradást mutatnak ezen a téren. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében mindössze 271 az ezer fõre jutó autók száma, de Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében sem emelkedik 300 fölé ez az érték.

A hazai személyautó-park negyedét két márka, az Opel (14 százalék) és a Suzuki (12 százalék) teszi ki. A második negyeden további három márka, a Volkswagen (10 százalék), a Ford (8 százalék) és a Renault (6 százalék) osztozik.

A szocialista autómárkák ugyanakkor lassan teljesen kikopnak a hazai utakról. Ebben a körben csak az elõzõ évben az állomány hatodát vonták ki a forgalomból. Az 1990-ig gyártott modelleket vizsgálva tízezer feletti példányszámmal immár csak a Lada (25 ezer) és a Trabant (13 ezer) büszkélkedhet, ezer példány felett további öt márka képviselõi állnak még forgalomban: Wartburg, Skoda (7-7 ezer), Polski Fiat (4 ezer), UAZ és Dacia (1000-1000 darab).