A CSÚCSHOZ KÉPEST IS EMELKEDETT A GKI KONJUNKTÚRAINDEXE
2018.02.25
emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások még soha, a fogyasztóiak pedig csak 2002-ben, a Medgyessy-kormány 100 napos programjának néhány hónapjában voltak a mostaninál is kedvezõbbek - GKI.

Az üzleti szférán belül az ipar és a kereskedelem várakozásai javultak, s februárban mindkettõ
még soha nem látott optimizmust tükrözött. Az építõipari és szolgáltató cégek vá-
rakozása viszont kissé romlott, de így is történelmi csúcsuk közelében maradtak. Az ipari
bizalmi index a januári megtorpanás után februárban tovább emelkedett. Jobb lett a termelési
helyzet és kilátások, valamint a rendelésállományok – ezen belül az exportrendelé-
seké is – megítélése. Egyedül a készletszintet érezték rosszabbnak a válaszolók. Az építõ-
ipari cégek kilátásai továbbra is nagyon kedvezõek, bár az ágazat bizalmi indexe januárhoz
képest kissé csökkent. Az elõzõ háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség
kissé romlott, a rendelésállományok minõsítése viszont jobb lett. A kereskedelmi bizalmi
index a januári szerény csökkenés után mindenkori maximumára emelkedett, s ezzel
markánsan kilépett az elmúlt közel négy évet jellemzõ viszonylag keskeny sávból. Az eladási
pozíció és a készletek megítélése is kedvezõbb lett, a rendelésállományé viszont –
igaz, négyéves csúcsához képest - romlott. A szolgáltatói bizalmi index februárban kissé
csökkent, amiben fontos szerepe volt az általános üzletmenet rosszabb megítélésének.
Némileg romlott az elmúlt idõszak forgalmáról alkotott vélemény is.
A foglalkoztatási szándék az ipar kivételével minden ágazatban visszafogottabb lett, s
kissé erõsödött a lakosság munkanélküliségtõl való félelme. Az áremelési törekvés az
iparban és az építõiparban valamicskét erõsödött, s az utóbbi ágazatból szinte teljesen
eltûntek az árcsökkenésre számítók. A szolgáltató és kereskedelmi cégek árvárakozása
nem változott, a fogyasztók inflációs várakozása minimálisan gyengült. A magyar gazdaság
kilátásainak megítélése minden ágazatban – fõleg az építõiparban – kissé rosszabb
lett, de továbbra is az optimizmus a jellemzõ. A lakosság e tekintetben is nagyon bizakodó,
ennek mértéke nem változott januárhoz képest.
A GKI fogyasztói bizalmi index februárban a decemberi jelentõs javulást és a januári enyhe
korrekciót követõen kis mértékben emelkedett. Ennél optimistább utoljára 2002 novemberében
volt a lakosság. Az emberek saját pénzügyi helyzetüket némileg, míg várható
megtakarítási képességüket sokkal jobbnak ítélték, mint januárban. Kedvezõbbnek
érezte a lakosság a nagy értékû tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetõségét is.
GKI GAZDASÁGKUTATÓ ZRT.
2
MÓDSZERTANI MAGYARÁZAT:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelõen – konjunktúra-indexének kiszá-
mításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építõipar és a szolgáltató szektor,
illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI konjunktúraindex a lakossági bizalmi index
és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építõipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére,
forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból
számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a
közszolgáltatások területén mûködõ vállalkozások egyelõre nem szerepelnek a vizsgált szektorok
között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelõ matematikai módszerekkel
kiszûri a szezonális hatások (például a téli és a nyári idõjárás különbségei, a karácsony elõtti nagyobb
kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi
helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott
válaszokból számítjuk.
GKI GAZDASÁGKUTATÓ ZRT.
3
A GKI KONJUNKTÚRAINDEX ÉS ÖSSZETEVÕI, 2011-2017
Év Hónap Üzleti bizalmi index Fogyasztói bizalmi index GKI konjunktúraindex
2011.
I. 0,5 -25,8 -6,3
II. 2,9 -27,7 -5,1
III. -1,3 -37,3 -10,7
IV. 0,6 -36,8 -9,1
V. -4,3 -38,5 -13,2
VI. -4,4 -41 -13,9
VII. -6,9 -42 -16
VIII. -11,3 -40,7 -18,9
IX. -11,7 -47,2 -20,9
X. -14,9 -49,8 -24
XI. -14 -49,5 -23,2
XII. -14,5 -53,3 -24,6
2012.
I. -16,3 -56,6 -26,8
II. -12,4 -51,2 -22,5
III. -8,1 -49,9 -19
IV. -9 -48,8 -19,3
V. -14 -55,9 -24,9
VI. -14,6 -52,6 -24,5
VII. -13,3 -51,4 -23,2
VIII. -14,9 -52,7 -24,7
IX. -16,4 -49,5 -25
X. -14,6 -53 -24,6
XI. -12,4 -50,7 -22,4
XII. -11,3 -49,3 -21,2
2013.
I. -11,3 -43,4 -19,6
II. -12,0 -40,9 -19,5
III. -11,9 -37,3 -18,5
IV. -15,6 -38,9 -21,7
V. -10,5 -34,4 -16,7
VI. -6,9 -37,3 -14,8
VII. -8,6 -35,3 -15,5
VIII. -6,3 -36,9 -14,3
IX. -4,8 -31,0 -11,6
X. -2,3 -29,4 -9,3
XI. -0,1 -23,3 -6,1
XII. 4,0 -22,7 -2,9
2014.
I. 3,8 -17,2 -1,7
II. 4,9 -22,0 -2,1
III. 4,7 -15,9 -0,7
IV. 7,7 -15,3 1,7
V. 4,8 -18,4 -1,2
VI. 5,4 -19,3 -1,0
VII. 1,4 -18,9 -3,9
VIII. 2,2 -21,9 -4,1
IX. 3,6 -19,1 -2,3
X. 7,8 -17,6 1,2
XI. 7,7 -19,4 0,7
XII. 8,1 -22,1 0,2
GKI GAZDASÁGKUTATÓ ZRT.
4
Év Hónap Üzleti bizalmi index Fogyasztói bizalmi index GKI konjunktúraindex
2015.
I. 4,4 -23,8 -2,9
II. 3,5 -22,4 -3,2
III. 4,2 -25,8 -3,6
IV. 4,9 -25,0 -2,9
V. 3,7 -22,6 -3,1
VI. 5,1 -27,0 -3,2
VII. 5,0 -26,0 -3,1
VIII. 5,2 -22,7 -2,1
IX. 7,5 -28,3 -1,8
X. 5,8 -19,6 -0,8
XI. 4,6 -19,6 -1,7
XII. 4,7 -19,2 -1,5
2016.
I. 7,2 -16,6 1,0
II. 4,6 -20,2 -1,8
III. 4,6 -23,8 -2,8
IV. 2,2 -21,1 -3,9
V. 2,3 -18,9 -3,2
VI. 1,7 -19,2 -3,7
VII. 5,6 -16,1 0,0
VIII. 1,2 -18,6 -3,9
IX. 1,7 -18,5 -3,6
X. 1,0 -20,3 -4,5
XI. 2,8 -16,5 -2,2
XII. 3,7 -14,1 -0,9
2017.
I. 4,4 -11,7 0,2
II. 4,5 -12,4 0,1
III. 4,7 -11,5 0,5
IV. 6,4 -16,4 0,5
V. 7,9 -16,1 1,7
VI. 9,5 -14,6 3,2
VII. 11,3 -15,9 4,2
VIII. 10,2 -13,6 4,0
IX. 12,3 -14,3 5,4
X. 10,5 -13,8 4,2
XI. 11,7 -14,2 5,0
XII. 13,4 -7,7 7,9
2018.
I. 14,2 -8,9 8,2
II