Idén sem számítanak last minute szezonra
2018.03.08
A touroperátorok úgy vélik, az elmúlt évekhez hasonlóan idén sem lehet majd az utolsó pillanatban helyeket foglalni a népszerû nyaralóhelyekre - írja a vg.hu.

Annak ellenére, hogy az utazási irodák rendre két számjegyû kapacitásbõvítést terveztek az elõttünk álló nyaralási szezonra, a touroperátorok úgy vélik, az elmúlt évekhez hasonlóan idén sem lehet majd az utolsó pillanatban helyeket foglalni a népszerû nyaralóhelyekre. A nagymértékû keresletnövekedés miatt – amely egész Európára jellemzõ volt – a korábbi években nagyon sokan pórul jártak azok közül, akik az utolsó pillanatos last minute utakra vártak. Õk sok esetben csak nagy kompromisszummal tudtak utazni – mondta a Molnár Anita, az IBUSZ kommunikációs menedzsere. 

A szakember emlékeztetett: sok üdülõterületen már most stop booking van a népszerû szállásokra, sõt több idõpontban, az elõ- és fõszezoni hetekre lekötött kapacitásaik már most elfogytak. 

Hasonló tapasztalatokról számolt be Füri Mihályné, a Kartago Tours cégvezetõje. Szerinte ugyan ezeknél az úti céloknál igyekeznek további kapacitásokat lekötni, de szinte biztos, hogy az ilyen desztinációknál nem lesznek az utolsó pillanatban nagyon alacsony árak.

A last minute piac beszûkülése a Kartago cégvezetõje szerint már az elõfoglalásnál is látszik: a társaság már közel háromszor annyi foglalást regisztrált, mint tavaly a hasonló idõszakban. 

A Neckermann utasköre minden évben egyre nagyobb arányban foglal az elõfoglalási idõszakban, mert ráébredtek, hogy ilyenkor kedvezõbbek az árak, s még a teljes paletta elérhetõ, míg a last minute idõszakban csak a maradékból lehet válogatni – nyilatkozta Szvoboda János cégvezetõ.

Az OTP Travelnél tenni is próbáltak az egyébként erõsödõ elõfoglalási szezon fellendítéséért. Mikola György marketingvezetõ emlékeztetett, hogy már tavaly novemberben megjelent a tengeri hajóutas katalógusuk, s mára a csoportos tengeri hajóútjaik kapacitásainak nagy részét értékesítették. A fentiek miatt a társaság egyelõre nem tervez akciós kampányokat idén sem.

A Neckermann statisztikái szerint útjaik felét sikerült tavaly az elõfoglalási szezonban értékesíteni – az adatok szerint idén ennél magasabb arányt fognak elérni. Az IBUSZ foglalási állománya az elmúlt év hasonló idõszakával összehasonlítva 38 százalékos emelkedést mutatott még az Utazás 2018 kiállítás elõtt. Molnár Anita szerint ebben nagy szerepet játszanak a last minute ajánlatoknál sokszor nagyobb kedvezményt kínáló first mi­nute kedvezmények, amelyek kihasználása egyre többeknek fontos, míg mások a kiszámíthatóságot, a biztonságot keresik, nem bízzák a véletlenre utazásukat. A first minute kedvezmények általában a teljes kínálatra elérhetõk, a cégek jellemzõen március végéig tartják akciós ajánlataikat.

Érezhetõen átalakulóban van az ügyfelek utazásválasztása is. A Neckermann cégvezetõje úgy látja, egyre többen választják az autós utazás helyett a repülõs nyaralási csomagokat például Bulgária vagy Olaszország tengerparti tájaira. Így valamivel többet költenek, viszont többet is tudnak kihozni a nyaralásból, mert pihentebben érkeznek, és több idõt tudnak pihenéssel, kikapcsolódással tölteni. Füri Mihályné szerint úti célonként is változó az igény, az arab desztinációkban inkább magasabb kategóriájú szállásokat, fõleg négy- vagy ötcsillagos szállodákat foglalnak az utasok, míg Görögországnál kereslet van apartmanra vagy háromcsillagos szállodákra is. Az IBUSZ kommunikációs menedzsere szerint az igény szinte minden esetben kategórián belül is a színvonalasabb, ezáltal drágább árfekvésû szállások irányába tolódik el, persze az ár-érték arány maximális figyelembevétele mellett. Az OTP Travelnél a személyenként 250-350 ezer forint körüli utakat értékesítik a legnagyobb számban – mondta Mikola György.