Tavaly év végén 4135 milliárd forint körüli összeg lehetett a privátbanki számlákon. A növekedés annak dacára töretlen, hogy az ügyfélszám 2017-ben csökkent, 42 335-en tartoztak már csak a privátbanki ügyfélkörbe, míg 2016 végén még csaknem 48 ezer ilyen klienst tartottak nyilván. A háttérben az áll, hogy a Citi Gold 8 ezer fõs ügyfélállománya tavaly februárban átkerült az Erstéhez. Ez a citis ügyfélkör viszont inkább "csak" "prémiumkategóriás" volt, nem "privátbanki", így az Erste az Erste World üzletágba tette át õket, és kikerültek a statisztikából – mondta a Világgazdaságnak Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetõ igazgatója.
Ha az Erste World üzletágat is figyelembe venné a statisztika, nõtt volna az ügyfélszám. Az Erste Worldnek 9600 ügyfele volt ugyanis összesen 161 milliárd forintos vagyonnal. Karagich szerint egyébként szakmailag korrekt lépés volt a kisebb vagyonnal rendelkezõ ügyfelek prémiumszegmensbe történõ átsorolása. A privátbankárok száma is elsõsorban emiatt csökkent tavaly 415-rõl 380 fõre.
A bekerülési limitek persze még mindig heterogének a privátbanki piacon. Az FHB-nál már 20 millió, a Budapest Banknál 25 millió, a Generali Alapkezelõnél pedig 10 millió forintos vagyonnal is ott lehet valaki a kiemelt ügyfélkategóriában.
Összehasonlításképpen, az Erste Worldnél – amely a statisztikákban már nem része a privátbanki kategóriának – 20 millió forint az alsó határ. A legmagasabb limit egyébként a Gutmann-nál van, ott 300 millió forintot kell tartani ahhoz, hogy privátbanki ügyfél lehessen valaki. A legnagyobb privátbanki szolgáltató tavaly év végén is az OTP volt, ott két privátbanki kategória is van, az egyiknél 30 millió, a másiknál 80 millió forint a bekerülési limit. Az OTP-nél ennek köszönhetõen 21 798 privátbanki ügyfél volt tavaly, ez a teljes ügyfélszám csaknem fele. A hitelintézetnél a vagyonos ügyfelek összesen 1515 milliárd forintot tartanak.
Az ügyfélszámlákat nézve az ezüstérem a Budapest Banké, amely 3100 klienssel rendelkezik. Igaz, az alacsony belépési limit miatt a kezelt vagyon viszonylag kicsi: 188 milliárd forint.
A harmadik helyen ügyfélszám tekintetében az Erste áll, amely a Citi egykori ügyfeleinek átvételével immár 3 ezer számlát kezel. Náluk 70 millió forinttal lehet valaki privátbanki ügyfél. Az Erste által kezelt privátbanki vagyon 430 milliárd forint.
A CIB-nek is sok ügyfele van, 2920, õk 290 milliárd forintot tartanak a bankban. A kezelt vagyon alapján azonban a Friedrich Wilhelm Raiffeisen számít a második legnagyobb szolgáltatónak az OTP után, ott 480 milliárd forintot kezeltek az év végén 2334 ügyfélszámlán.
A Blochamps várakozásai szerint az idén az Erstének és a Raiffeisennek van a legjobb esélye a további erõsödésre, bár mint kiemelik, egy üzletág minõségi pozicionáltságát elsõsorban nem az ügyfélszám, hanem az egy ügyfélre jutó kezelt vagyon mértéke, valamint a szolgáltatási értékajánlat határozza meg. 2018-ra megítélésük szerint jó kilátásai lehetnek még az OTP-nek, az MKB-nak, a Concorde Értékpapírnak vagy az FHB-t magába fogadó Takarékbanknak is. Több szolgáltatónak is összetett kihívásokkal birkózva kell az építkezést terveznie, elemzésük szerint a Budapest Banktól vagy a K&H-tól például idén mérsékelt bõvülési potenciálra számítanak. A piaci verseny irányát ráadásul nagymértékben meghatározza az ügyfelekért vívott harc, így a jól érthetõ szolgáltatásokra, az ügyfélélmény fokozására, szolgáltatói hozzáadott értékek felépítésére való törekvés.