Szlovákia a biztosítási díjbevételek differenciált adóztatására készül
2018.03.19
Új, indirekt adózási szisztéma bevezetését készítik elõ Szlovákiában, amely a jelenlegi, 8 százalékos biztosítási adót váltaná fel. Az új adó 2 %-tól 18 %-ig terjedne, a biztosítás típusától függõen – írja az xprimm.com a helyi sajtóban megjelentekre hivatkozva.

A szlovák pénzügyminiszter áprilisban tervezi a kormány elé terjeszteni a biztosítási díjbevételek új adóztatásáról szóló tervezetet. A parlament nyár elõtt fogadhatja el a törvényt – erõsítették meg hivatalos források a szlovák sajtónak. Az új szabályozás 2018 októberétõl lépne hatályba, jelenleg pedig a törvény végsõ változatának vitája folyik a biztosítási piac szereplõivel.

"A biztosítási díjbevételek adója a legtöbb európai országban létezõ adónem” – mondta Peter Kazimir szlovák pénzügyminiszter egy tv-interjúban, hozzátéve, hogy az új adónem bevezetése várakozásaik szerint nem jár majd a biztosítási díjak emelkedésével, mivel a társaságok profitabilitása ezzel együtt biztosított – tette hozzá.

A Szlovák Biztosítók Szövetsége, a SLASPO több ok miatt is kritikát fogalmazott meg az új szabályozás bevezetésével kapcsolatban. A szövetség véleménye szerint az alacsony biztosítási penetráció miatt inkább a biztosításkötések támogatása, nem pedig újabb adó kivetése lenne indokolt. Ráadásul egy ilyen típusú adó bevezetése morális kérdéseket is felvet. Azokat az embereket sújtja, akik önként, józan megfontolásból biztosítást kötöttek annak érdekében, hogy megóvják magukat és vagyontárgyaikat valamely váratlan esemény kedvezõtlen következményeitõl, és ezáltal nem szoruljanak rá az állam segítségére. A biztosítási adó bevezetése annyit jelent, hogy ezt a felelõsségteljes gesztust ugyanúgy megadóztatják, mint a cigarettavásárlást.

A morális aggályok mellett a SLASPO azt is megfogalmazta, hogy azt várták, hogy a jelenlegi, igen ellentmondásos, 8 százalékos biztosítási adót egy világos és transzparens adó váltja föl, de a tervezett adó jelen formájában csalódás a biztosítási szektor számára. A tervezett adó nem szünteti meg a problémákat, sõt épp ellenkezõleg, tovább mélyíti azokat.

A korábbi, „belsõ egyeztetések” alapján a szektor azt várta, hogy a tervezett adó csak a nem-életbiztosítási szerzõdéseket érinti, és egységes lesz, a tervezett adó rengeteg adminisztrációs problémát is felvet – hangzik a SLASPO hivatalos kommentje a bevezetendõ adóról. A díjbevételt érintõ adó nem része a díjbevételnek, el kell különíteni és nyilván kell tartani mint az állami felé fennálló kötelezettséget. A törvénytervezet szerint az ügyfél kötelessége, hogy ezt az új típusú adónemet – a biztosítási díjjal együtt – a biztosító társaságoknak megfizesse, így a biztosítók szerepe ez esetben az adó „begyûjtése”, nincs hatással a meglévõ állománnyal kapcsolatos nyereségességre. Habár a jelenleg ismert javaslat szerint az adót a biztosító társaságoknak kell megfizetniük. A tervezetbõl egyelõre nem világos, hogy az adót kinek kell megfizetnie – az ügyfélnek vagy a biztosítónak? 

Nem világos az sem, hogy a törvény hatályba lépése elõtt megkötött szerzõdések esetében a biztosítók megemelhetik-e a biztosítási díjakat az új adó összegével, és ezt az ügyfél beleegyezése nélkül is megtehetik-e. 

A törvénytervezet szövegét jelenleg is elemzik a biztosítási szakemberek, de elsõ pillantásra úgy tûnik, hogy a tervezet szerint az adót a biztosítóknak a meglévõ szerzõdések után is meg kell fizetniük, így visszamenõleges hatályú lesz a rendelkezés. Ez a lépés különösen az életbiztosítások esetében lenne kritikus - a tervezet különösen erre a szegmensre hathat kedvezõtlenül -, mivel az életbiztosítások így többszörösen adóznának.