Egy sor új jelentés szerint az elektromos autók kisebb valószínűséggel szenvednek ütközést, mint benzines vagy dízelüzemű társaik, de ha megsérülnek, a javításuk lényegesen többe kerül.
A tanulmányok szerint az akkumulátoros autók kis mértékben biztonságosabbak, de ha mégis balesetet szenvednek, a javítás hosszabb időt vesz igénybe, az alkatrészek és a munkadíj többe kerül, és a biztosítók nagyobb valószínűséggel írják le őket, mint a hasonló, belső égésű motorral hajtott autókat.
A GDV, a német biztosítási szövetség 37 hasonló elektromos és fosszilis üzemanyaggal hajtott autó párját hasonlította össze három éven keresztül, értékelve a káresemények gyakoriságát és költségeit. Az elemzésből kiderült, hogy az elektromos autók átlagosan 5-10 százalékkal kevesebb balesetért felelősek, mint a hasonló, belső égésű motorral (ICE) felszerelt járművek.
Az elektromos autók még nagyobb mértékben felülmúlták belső égésű motorral hajtott riválisaikat a teljes körű biztosítási kárigények terén, ahol az esetek gyakorisága 20 százalékkal volt alacsonyabb.
Ez biztató hír a flottaüzemeltetők számára, mivel eloszlatja azokat a mítoszokat, amelyek szerint az EV-k azonnali maximális nyomatéka és az akkumulátoros modellek ismeretlen vezetési jellemzői megnövelték a közlekedésbiztonsági kockázatokat.
Anja Käfer-Rohrbach, a GDV vezérigazgató-helyettese szerint az EV-k alacsonyabb kárrendezési gyakorisága annak tudható be, hogy a járművezetők lassabban vezetnek, hogy kíméljék az akkumulátorok hatótávolságát, valamint annak, hogy sok EV-t éjszakára az úttesten kívül parkolnak, hogy feltöltsék, elkerülve a károkozás és a lopás kockázatát. Az InsuranceEurope új éves jelentésében azt írta, hogy a GDV adataiból az is kiderült, hogy amikor az EV-k egy másik autóval ütköznek, a harmadik félnek okozott kár helyreállítása valamivel drágább, mintha egy belső égésű autó ütközött volna vele, valószínűleg azért, mert az EV-k jellemzően nehezebbek, és ezért nagyobb energiával hatnak a másik járműre.
30-35%-kal magasabb javítási költségek
Az EV és az ICE közötti legnagyobb különbség a biztosítási kárigények között azonban az EV baleseti javítási költségeit érinti.
„Az elektromos autók javítása átlagosan 30-35 százalékkal kerül többe, mint a hasonló, belső égésű motorral rendelkező járműveké” - mondta Käfer-Rohrbach.
Ez szerinte négy tényezőnek köszönhető. Az akkumulátorok cseréje egy baleset után technikailag igényes és költséges - és gyakran nem lehetséges sem az akkumulátorház javítása, sem az egyes hibás akkumulátorcellák azonosítása és cseréje.
„Ráadásul egyes gyártók nem az akkumulátorok tényleges állapota vagy a ténylegesen dokumentált sérülések, hanem más tényezők, például a légzsákok működésbe lépése alapján cserélik vagy javítják a meghajtó akkumulátorokat” - mondta Käfer-Rohrbach. "Ennek eredményeképpen az akkumulátorokat gyakran túl hamar cserélik ki. Ennek másik következménye, hogy az akkumulátorok cseréjének vagy javításának költségei gyorsan meghaladhatják a jármű csereértékét, ami gyakran azt eredményezi, hogy a járművet totálkárosnak nyilvánítják, még akkor is, ha az autó még viszonylag új."
Hozzátette, hogy egyes járműkonstrukciók nem védik megfelelően az akkumulátorokat, így azok indokolatlanul sérülékenyek a károsodásra.
Az akkumulátorok kigyulladásától való félelem szintén hozzájárul az elektromos autók magasabb javítási költségeihez. A javítók gyakran elkülönítik a járművet egy ütközés után, amíg meg nem bizonyosodnak arról, hogy az biztonságos, ami a javítási folyamathoz időt és a csereautó költségeit növeli. Egyes vontatóautó-sofőrök, tűzoltók és javítóműhelyek elővigyázatosságból még az EV-ket is víztartályba helyezik egy baleset után, ami az autó teljes leírásához vezethet.
Hosszabb javítási idő
A javítási idők is jellemzően hosszabbak az EV-k esetében, mint a belső égésű autók esetében, mivel a csereakkumulátorok nem állnak rendelkezésre, ami növeli a csereautók költségeit.
Az Egyesült Királyságban a Thatcham Research, a nonprofit autóipari kockázatelemző szervezet tavaly arról számolt be, hogy az akkumulátoros elektromos járművek javítási ideje 14 százalékkal hosszabb.
Végül pedig a GDV megállapította, hogy az elektromos járművek javítására képzett szakemberek hiánya magasabb munkadíjakat eredményez, ami növeli a javítási költségeket.
Szükséges OEM-intézkedés
Heinz Gressel, a GDV Gépjármű Bizottságának elnöke felszólította az elektromos autók eredeti gyártóit, hogy:
- Az EV-ket úgy tervezzék meg, hogy az akkumulátorok védelme a lehető legnagyobb legyen.
- Biztosítsanak a karosszériajavítók számára diagnosztikai berendezéseket az akkumulátor állapotának baleset utáni értékeléséhez.
- Dolgozzanak ki pontos kritériumokat, amelyek meghatározzák, hogyan kell kezelni az elektromos járműveket egy ütközés után, és biztosítsanak képzést a jármű helyreállításában és javításában részt vevő valamennyi fél számára, hogy elkerüljék az összetört elektromos járművek víztartályba merítését.
"Ha az elektromobilitás költségei elszabadulnak, az elfogadottságuk is csökkenni fog. Ezt nem szabad megkockáztatnunk” - mondta Gressel.
Az EV alkatrészek 48%-kal drágábbak
A GDV következtetéseit a Solera is alátámasztja, amely 20 országban 92 000 javítási becslést elemzett a Hyundai Kona EV és az ICE megfelelője között. Megállapította, hogy az EV javítási költségek globálisan átlagosan 29%-kal magasabbak, mint az ICE javítási költségek, az EV cserealkatrészek pedig becslésenként átlagosan 48%-kal drágábbak.
Az ADAS növeli a javítási költségeket
Az elektromos és belső égésű autók kárigényköltségeit értékelő flotta döntéshozóknak biztosítaniuk kell, hogy összehasonlítsák az azonos és a hasonló járműveket.
Dave Rossall, az NFU Mutual biztosító gépjármű-kárrendezési részlegének vezetője elmondta, hogy a teljes javítási könyvében 30%-os eltérést találtak az EV és az ICE átlagos költségei között.
„Ha azonban kivesszük a két évnél idősebb járműveket, a különbség kevesebb mint 2 százalékra csökken” - mondta.
Az NFU Mutual elemzéséből az a következtetés vonható le, hogy a járműtechnológia - például a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) - a különbség valódi mozgatórugója, nem pedig a meghajtás módja, bár hozzátette, hogy az EV javítási ideje közel 50 százalékkal hosszabb.