Miközben a légiközlekedési ágazat egy kihívásokkal teli időszak után 2023-ban talpra áll, az Allianz Commercial Aviation Risk, Claims and Insurance Outlook című elemzéséből kiderül, hogy a kárigények közel 63%-a ütközések vagy balesetek miatt következett be.
A 2019 és 2024 közötti 32 000 iparági kárigényből, összesen mintegy 15 milliárd dollár értékben, az Allianz megállapította, hogy körülbelül 22%-a hibás kivitelezés vagy hibás termék miatt következett be, ami az érték 85%-át teszi ki.
A természeti katasztrófák, a gépek meghibásodása és a tűzesetek a kárigények érték szerinti jóval kisebb hányadát teszik ki.
2024-ben a globális légi utasforgalom várhatóan minden idők legmagasabb szintjét éri el, és éves szinten 10,4%-kal nő. Ez az Ázsia és Észak-Amerika által vezérelt növekedés pozitív kilátásokat teremt az ágazat számára.
A jelentés megjegyzi, hogy a légi közlekedés a vállalati biztosítási ágazatban a legnagyobb értékű és legjelentősebb kárigények közé tartozik.
Tom Fadden, az Allianz Commercial légiközlekedésért felelős globális vezetője így nyilatkozott: "A légiközlekedési piac érdekes és talán példátlan helyzetben van, mivel a hagyományos piaci ciklus a világjárvány és a háborúk hatására megszakadt. A légiközlekedési ágazat folyamatos növekedésének köszönhetően a biztosítási díjak 2024-ben 20 éves csúcsra, több mint 8 milliárd dollárra emelkednek.
"A multinacionális biztosítások iránti érdeklődés növekedését látjuk, és egyre több megkeresést kapunk a nemzetközi biztosítási konstrukciók iránt a teljes programra, valamint az üzletágak egészére vonatkozóan, amit a növekvő geopolitikai és szabályozási aggályok, valamint az ügyfelek által a magas szinten irányított biztosítási struktúra iránti igény vezérel. Ugyanakkor a biztosítók számára továbbra is sötét felhők lebegnek a jól ismert veszteségek és az infláció miatt, amelyek nyomást gyakorolnak az alsó sorokra."
Az Allianz megjegyzi, hogy a növekvő inflációval párhuzamosan a javítási költségek, a szerelőhiány, valamint a kifutópálya- és földi balesetek egyre nagyobb problémát jelentenek jelenleg az iparág számára. Az új generációs repülőgépekre való áttérés továbbra is hatással van a kárigényekre, különösen a hajtóművek szétszerelési és javítási költségei tekintetében.
Cristina Schoen, az Allianz Commercial légiközlekedési kárügyekért felelős globális vezetője hozzátette: "Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy a kifutópálya-eltérések száma 2024-ben tendenciaszerűen magasabb, mint 2023-ban, 2024 január-májusáig legalább 23-at jelentettek világszerte. Az okok között időjárási, és műszaki problémák is szerepelnek.
"A földi kiszolgálással kapcsolatos kárigények is érezhetően megnőttek a nagy repülőtereken világszerte. Máshol, miközben a "légi dühöngés" kárigények a világjárvány óta zuhanásszerűen csökkentek, a helikopteres utak és kiruccanások iránti növekvő keresletből eredő kárigények növekedését látjuk." - mondta.
Adam Tozzi, az Allianz Commercial globális biztosítási feladatok és folyamatok légi közlekedésért felelős vezetője elmondta: "A szabványosított jelentéstétel erősítheti a befektetők és az érdekelt felek bizalmát az iparágban és a legjobban teljesítő vállalatokban, demonstrálva az iparág vezető szerepét a szén-dioxid-mentesítésben. A legfontosabb, hogy javítja a fenntarthatósági gyakorlatokat az egész ágazatban. A vállalatok az ilyen elszámoltathatóság révén rákényszerülnek majd arra, hogy foglalkozzanak a témával. A befektetések minden bizonnyal követni fogják az elkötelezettséget."
Fadden zárásként elmondta: "Az Allianz rendelkezik mindazzal a pénzügyi kifinomultsággal és fegyelmezett mérlegvédelemmel, amit egy olyan globális biztosítótól elvárhatunk, amely már több mint egy évszázada kínál pénzügyi erőt és támogatást a légiközlekedési ügyfeleinknek.
"Ahogy közeledik az első légiközlekedési biztosítási kötvényünk kibocsátásának 110. évfordulója, továbbra is lézerfókuszban tartjuk a volatilitás kezelését, a kockázatkiválasztást, a részletes alszegmens-irányítást és azt, hogy stabil és hosszú távú partnerei legyünk ügyfeleinknek."