Átlagosan 200 ezret fizetnek a pórul járt utasoknak
2018.07.05
Mintegy 750 olyan káreset történt tavaly a BKV Zrt.-nél, amelyek kapcsán a társaság partnerbiztosítói kártérítést fizettek – ezt a cég közölte a Világgazdaság érdeklõdésére. A legjellemzõbb igények gépjármûveket és utasokat érintõ dologi károkkal, illetve személyi sérülésekkel kapcsolatban merültek fel, 2017-ben összesen 163 millió forintot térítettek meg a károsultaknak - írja a lap.

Idén eddig – tehát szûk hat hónap alatt – nagyjából 160 felelõsségbiztosítást érintõ káresetet regisztráltak a BKV-nál. A vállalat partnerbiztosítói ezekért összesen 30 millió forint kártérítést fizettek ki, vagyis átlagosan valamivel több, mint 200 ezer forint jutott annak, aki pórul járt a BKV-nak felróhatóan.

Az elmúlt év 750 és az idei elsõ fél év 160 káresetével összefüggésben mindössze három per indult a BKV-val szemben. Ebbõl kettõ még folyamatban van, a harmadiknál pedig peren kívül egyeztek meg a felek. Ez a statisztika azért lényeges, mert cáfolja az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) június végén kiadott közleményében szereplõ állításokat, amelyek szerint „a BKV lehetõleg minden kártérítési vitát a bíróság elé visz, ha pedig veszít, akkor igyekszik az érintett jármûvezetõkre hárítani a megítélt összeg megtérítését”. Csakhogy a feljegyzések azt bizonyítják, hogy a fõvárosi közlekedési vállalat sem 2017-ben, sem pedig 2018-ban nem indított peres eljárást közlekedési balesettel összefüggésben keletkezett kár érvényesítése miatt a munkavállalóival szemben. Sõt maguk a BKV-s sofõrök sem kezdeményeztek ilyen kérdésben (hivatalos nevén: közlekedési balesetbõl eredõen okozott kár megtérítésére felhívó fizetési felszólítás hatályon kívül helyezése) eljárást a cég ellen.

„Határozottan visszautasítjuk, hogy a BKV Zrt. a munkajogi felelõsség fennállásának hiányában a munkavállalókra hárítaná át a közlekedési balesetek következtében õt terhelõ kártérítés összegét” – reagáltak a lapnak. Az EKSZ azt is állította, hogy a közlekedési vállalat „évekkel ezelõtt csendben kivezette az utasbiztosítást”. 

Tény, hogy a BKV még 2012-ben felmondta a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-vel kötött utas-balesetbiztosítását – ezt akkor be is jelentették –, de a társaságnak van általános és szolgáltatói felelõsségbiztosítása. A lépést annak idején azzal indokolták, hogy a megállapodás gazdaságilag elõnytelen volt, megszüntetésével pedig évi 50 millió forintot takarítanak meg. Az azóta eltelt idõszakot vizsgálva a BKV most azt jelezte, hogy 2014-ben és 2015-ben körülbelül 5-10 százalékos káresetszám-növekedés történt, 2016-ban viszont 40 százalékos, tavaly pedig további 5 százalékos csökkenés következett be az elõzõ évekhez viszonyítva.