Insurtech: egységes szabályozásra lenne szükség
2018.09.05
Az insurtech szektor berobbanása szabályozói szinten is változásokat eredményezhet a jövõben, mellyel kapcsolatban jelenleg is konzultációk zajlanak európai szinten. Ahhoz, hogy a fogyasztókat ne érje hátrány, egységes szabályok kellenek a már régóta piacon mûködõ biztosítótársaságok, valamint az új piaci belépõk számára is – véli az Insurance Europe.

Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) konzultációt kezdeményezett az insurtech vállalkozások felügyeletével, a meglévõ szabályokban jelentkezõ hiányosságok felfedésével, valamint a pénzügyi innováció lehetséges szabályozási korlátjainak feltérképezésével kapcsolatban. Ebben a konzultációban az európai biztosítókat tömörítõ szövetség, az Insurance Europe is részt vett.

A szövetség álláspontja szerint a szabályozásnak és a felügyeletnek tevékenységalapúnak kell lennie, hogy az ügyfelek ugyanolyan szintû védelmet élvezzenek, függetlenül attól, hogy biztosítótársaságoktól vásárolnak biztosítást, vagy új piaci belépõktõl. Az új piaci szereplõkre ugyanazok a meglévõ szabályok kell, hogy vonatkozzanak, nincs tehát szükség új, egyedi szabályozásra – véli az Insurance Europe.

Arányosságra van szükség a szabályok alkalmazásában, hogy ne élvezhessen versenyelõnyt az egyik cég a másikkal szemben, azonos tevékenység és kockázat mellett.

A szövetség felhívta az EIOPA figyelmét számos olyan meglévõ európai biztosítási és nem-biztosítási jogszabályra, melyek akadályt jelentenek az innovatív termékek és szolgáltatások megjelenése elõtt. Számos szabályozás, például az új uniós biztosítás-értékesítési irányelv (Insurance Distribution Directive, IDD) kötelezõen elõírja a papír alapú tájékoztatást.

Ezzel szemben lehetõvé kellene tenni a biztosítók és értékesítõk számára, hogy az ügyfeleiknek új, digitális formában szolgáltassanak információt, mivel a papír alapú közzétételi elõírások gátolhatják az innovációt.

Ezen kívül a kötelezõ – például a Szolvencia II által elõírt - adatközlési elõírások is jelentõsen hátráltatják mind a meglévõ biztosítótársaságokat, mind az új insurtech startupokat. A szövetség szerint itt is párbeszédre lenne szükség, hogy miként lehetne a technológiát bevetni a jelentéstételi folyamatok egyszerûsítésére és javítására.

Szintén nehezíti az innovációt a biztosítási piacon, hogy a meglévõ szabályok erõsen korlátozzák a különbözõ tevékenységek kiszervezését, de az elõírt termékfelügyeleti és irányítási követelmények (POG, ProductOversightGovernment), nevezetesen a terméktesztelésre vonatkozó elõírások is lassítják az új termékek gyors piacra dobását. Akadályt jelentenek az adatok nemzetközi mozgására és lokalizálására vonatkozó korlátozások, de legalább ilyen fontos lenne kezelni azt a kérdést is, hogy ki férhet hozzá a különbözõ eszközökön és platformokon gyûjtött fogyasztói adatokhoz: az eszköz gyártója, vagy a kapcsolódó szolgáltatás nyújtója. Gondoljunk csak az önvezetõ autók, vagy az okosotthonok számos telematikai eszközére. Az Insurance Europe szerint olyan EU szintû rendelkezésekre lenne szükség, amelyek lehetõvé tennék, hogy a fogyasztó döntse el, kinek és milyen célból enged hozzáférést az okoseszközei által begyûjtött adataihoz.

A szabályoknak és iránymutatásoknak tehát technológiailag semlegesnek és megfelelõen idõtállónak kell lenniük – állítja az Insurance Europe.