Már a fiatalok is gondolnak a nyugdíjas éveikre
2018.10.12
Az X-generáció – vagyis a 39-55 éves korosztály – tagjainak 59 százaléka szerint az 1980 és 1994 között született Y-generáció nem igazán készült fel a nyugdíjaskorra – derül ki az NN Biztosító a nyugdíjcélú megtakarítási szokásokat feltérképezõ országos, reprezentatív kutatásából.

Az X-generáció jelentõs része szerint az 1980 és 1994 között születettek csak rövid távon gondolkodnak pénzügyeikrõl, nem takarékoskodnak és idõsödõ szüleik nem számíthatnak az õ anyagi támogatásukra – derül ki az NN Biztosító reprezentatív kutatásából. A felmérés szerint elõbbiek 53 százaléka gondolja, hogy a fiatalabbak anyagi jellegû céljaikhoz inkább hitelt vesznek fel, illetve 47 százalékuk mondta, hogy az Y-generáció szülei nyugdíjaskorukban nemigen számíthatnak majd gyermekeiktõl anyagi támogatásra. Emellett 44 százalék nyilatkozott úgy, hogy szerinte az Y-osok nem tudnak takarékoskodni, 40 százalék, hogy nem tudnak hosszú távra tervezni és 34 százalék, hogy nem tudnak a saját lábukra állni.

A többség megtakarít

Ezzel szemben az NN Biztosító kutatása szerint a már önálló háztartásban élõ Y-osok 71 százaléka takarít meg havi szinten valamekkora összeget, sõt a generáció 22 százaléka már aktívan félretesz nyugdíjas éveire is. Az Y-generáció tagjai emellett számos egyéb, egymással versengõ célra is terveznek takarékoskodni. A megtakarítási célok sorában a tartalékképzés, a lakhatással kapcsolatos témák (vásárlás, felújítás, bútorvásárlás), valamint az autó- vagy motorvásárlás, a nyaralás és a hiteltörlesztés jelenik meg náluk a nyugdíjcélokat megelõzve. Ezzel együtt is ennek a generációnak a 40 százalékánál része a pénzügyi terveknek a nyugdíjaskorra való elõtakarékosság.

„Élethelyzetükbõl adódóan az Y-generáció jóval több célra szeretne megtakarítani az otthonteremtéstõl az elsõ autó megvásárlásáig, azonban abszolút pozitív, hogy már egyötödük aktívan félretesz nyugdíjas éveire, és összesen 40 százalék komolyan gondolkozik ezen a témán. Kiemelt feladatunk ennek a pénzügyi tudatosságnak a további erõsítése” – emelte ki Nemes-Szabó Zsuzsanna, az NN Biztosító márka- és marketingkommunikációs vezetõje.

A szülõknek is jut

A kutatásból az is kiderült, hogy az Y-generáció 54 százaléka támogatja anyagilag nyugdíjaskorú szüleit, míg ez az arány az X-generáció esetében 36 százalék (azok körében, akiknek van nyugdíjaskorú szülõje). Ezen a téren az Y-osok közül is a 24-34 éves korosztály a legaktívabb: harmaduknak van nyugdíjas szülõje, és 69 százalékuk segíti õt anyagilag. Az NN Biztosító márka- és marketingkommunikációs vezetõje szerint ezek alapján három tényezõre vezethetõ vissza, hogy a nyugdíj-elõtakarékosság ilyen erõteljesen jelenik meg már a 24-38 évesek gondolkodásában is.

„Fontos egyrészt a személyes érintettség: már saját szüleiken keresztül is tapasztalják a nyugdíj-elõtakarékosság fontosságát. Másrészt annak köszönhetõen, hogy az esetükben releváns legalább 20 éves futamidõre akár havi 7000 forintos díjjal is köthetnek nyugdíjbiztosítást, a fiatalabb korosztálynak nem kell lemondania a nyugdíj-elõtakarékosságról a többi, rövid és hosszú távú célja miatt. Harmadrészt pedig kulcstényezõ a várható nyugdíjtrendekrõl és az elérhetõ lehetõségekrõl való folyamatos tájékoztatás, hogy a lakosság minél megalapozottabban tervezhessen saját jövõjével” – hangsúlyozta Nemes-Szabó Zsuzsanna.

Az edukáció kapcsán a felmérésbõl kiderült, hogy az Y-generáció – a család és a hasonló korú ismerõsök, barátok mellett – leginkább az internetes híroldalak cikkeibõl (40 százalék) ismernek meg olyan információkat és érveket, amelyek alapján komolyan elgondolkodnak a nyugdíjcélú megtakarítás szükségességén.