AI és kiberbiztonság: ettõl tartanak leginkább az IT vezetõk
2018.10.26
A mesterséges intelligencia és a kiberbiztonság állnak a piacot felkavaró technológiák toplistájának élén a cégek informatikai vezetõi szerint.

A Gartner szerint az új, forradalmi technológiák igen fontos szerepet játszanak az üzleti modellek átalakításában, mivel ezek valamennyi szervezet mûködését megváltoztatják. A kutató cég legfrissebb felmérésében arról kérdezett meg CIO-kat és informatikai vezetõket, hogy mely technológiákat tartják a legfelforgatóbbnak. 

A válaszadók közül messze a legtöbben nevezték meg a mesterséges intelligenciát (AI) az elsõ helyen, míg korábban az adatokat és elemzéseket érintõ technológiákban látták a piacfelforgató potenciált. Az idei kérdést kicsit másképp tették fel, ezért a korábbi felmérések eredményeivel nehéz az összehasonlítás, de így is szembetûnõ az AI elõretörése a listán. 

A válaszadók 37%-a mondta azt, hogy cégénél már most is alkalmaznak AI technológiát, vagy hamarosan tervezik azt. 

A kiberbiztonságra tett erõfeszítések azt mutatják, hogy szükség van egy olyan biztonságos környezet megteremtésére a digitális üzlet számára, amely védi a szervezetet és az ügyfeleit is. A felmérés szerint a legtöbb vállalatnál továbbra is a CIO felelõs a kiberbiztonságért. Az informatikai szervezet azonban önmagában már nem képes ezt a fajta biztonságot megteremteni. 

Ezek a jövõ stratégiai változásai

A Gartner megjelentette TOP 10 stratégiai technológiai elõrejelzését, amelyre az elkövetkezõ öt évben számít, és amelyek alapvetõen befolyásolják a vállalatok mûködését.

1. A Gartner szerint a mesterséges intelligencia projektek 80 százaléka 2020-ra még mindig alkímiai marad, vagyis nem lesznek széles körben alkalmazhatók a vállalatok mûködésében.
2. 2023-ra az AI arcfelismerésnek és a 3D arckép-alkotásnak köszönhetõen 80% -kal kevesebb lesz az eltûnt személyek száma a fejlett országokban, mint 2018-ban.
3. 2023-ra az Egyesült Államok sürgõsségi osztályain 20 millióval csökkenek a krónikus betegek látogatásai, köszönhetõen az AI-továbbfejlesztett virtuális ellátásnak. Ez az átmenet nem lesz könnyû, hiszen a kulturális attitûdök és az egészségügyi finanszírozási modellek módosítását is igényli.
4. 2023-ra a szervezetek 25 százaléka megköveteli az alkalmazottaktól, hogy írásbeli nyilatkozatot tegyenek az online zaklatás (cyberbullying) elkerülése érdekében, azonban ezen kezdeményezések 70 százaléka hiábavalónak bizonyul majd. A vállalatoknak el kell kezdeniük az alkalmazottak felkészítését arra, hogy felismerjék és jelentsék a számítógépes zaklatást.
5. 2022-ben a sokszínûséget és a befogadó kultúrát tükrözõ cégek 75 százaléka a pénzügyi céljait meghaladó teljesítményre lesz képes. A legfontosabb üzleti követelmény manapság a gyors és jó döntések legalacsonyabb szinten történõ meghozatala. Ehhez befogadó és sokszínû vállalati kultúrára van szükség, ahol túl kell lépni a nyilvánvaló nemi és a faji kereteken, és különbözõ munkastílusokkal és gondolkodási szokásokkal rendelkezõ embereket kell egy csapatba tömöríteni
6. 2021-re a nyilvános blockchainek 75 százaléka adatvédelmi problémákkal szembesül majd, mivel olyan személyes adatokat helyeznek el bennük a cégek, amelyek miatt a blockchain nem felel majd meg az adatvédelmi törvényeknek. A blockchainben elhelyezett adatok azonban nem törölhetõk a lánc integritásának veszélyeztetése nélkül. Éppen ezért már a blockchain megtervezésekor ügyfelni kell az adatvédelmi kérdésekre.
7. 2023-ra az elektronikus adatvédelmi szabályok miatt csökkenni fog a cookie-k használata, ami csökkenteni fogja a jelenlegi internetes hirdetési bevételeket.
8. 2022-re egyre több vállalat igekszik a belsõ folyamatait és adatait forgalomképes megoldásokká alakítani, és abból digitális bevételeket generálni. Ebben a felhõ alapú infrastruktúra és a felhõalapú szolgáltatók komoly lökést jelentenek.
9. 2022-re azon cégek rendelkeznek majd globális domináns piaci részesedéssel, amelyek egy vagy több digitális óriással (Google, Apple, Facebook, Amazon, Baidu, Alibaba és Tencent) együttmûködésben tevékenykednek.
10. 2021-re a közösségi média botrányok és profilfeltörések zéró fogyasztói hatással lesznek. Ezt arra alapozza a Gartner, hogy a digitális technológiák használatának elõnyei a fogyasztók számára messze meghaladják a potenciális, de ismeretlen jövõbeni kockázatokat.