Drasztikus változás várható az autóiparban
2018.12.04
Egyre nagyobb érdeklõdés övezi a robottaxi szolgáltatás megjelenését. Az elmúlt egy évben Németországban megduplázódott a közösségi közlekedést, illetve a telekocsi vagy taxi szolgáltatást használók száma. Többek között ezek a legfõbb megállapításai a Roland Berger, Automative Disruption Radar címû legújabb kiadványának. A kutatók egy olyan trendet azonosítottak az iparágban, amely radikálisan át fogja alakítani a szektort. Ez azt is jelenti, hogy az ágazat szereplõinek nem lesz elegendõ a túléléshez az eddigi jól bevált gépjármûértékesítési-modelljüket követni.

„A vezetõ nélküli mobilitásszolgáltatás-koncepció megvalósulásával nem kevesebb történik, mint hogy a szemünk elõtt válik valóra egy technológiai álom” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. Számos vállalattal egyetemben, egy arizonai cég például arra készül, hogy utcai forgalomba bocsássa az elsõ önvezetõ taxiját. „Ha megnézzük azokat a mutatókat, amelyeket mindig vizsgálunk az iparági kutatásainkban, akkor egyértelmûen az látható, hogy a mobilitási iparág minden várakozást felülmúlva a szemünk elõtt alakul át” – mondta Schannen. 

Változó mobilitási szokások: alacsonyabb szintû növekedés az új gépjármûvek piacán

Világszerte nagy érdeklõdés övezi a mobilitás új formáit, ugyanis egyre többen vannak azon az állásponton, hogy inkább robottaxit vennének igénybe, mintsem a saját autóikkal körözzenek a városban. Amerikában a városi lakosság 40%-a van ezen a véleményen - szemben a 2017-es évi eleji 36%-kal -, míg Kínában a fiatal lakosság 26%-a képviseli ezt az álláspontot - ahol az elõzõ évben, csak 17%-os volt a téma támogatottsága. A közösségi közlekedés, a telekocsi-, vagy a taxi szolgáltatások, mint a mobilitást jelenlegi képviselõi iránt az elmúlt évben megnövekedtek az igények. Az amerikai városlakók 13%-a, a szingapúri lakosok több, mint 16%, valamint a kínai polgárok több, mint 18% használja ezeket a közlekedési szolgáltatásokat. Annak ellenére, hogy ezen szolgáltatások használatának mértéke Németországban alacsonyabb, az elmúlt egy évben itt is növekedés volt tapasztalható, ugyanis 1,9 %-ról 3,7%-ra duplázódott meg az õket használók száma. 

„A kutatásunk egyértelmûen kimutatta, hogy az emberek világszerte egyre jobban vágynak a mobilitásra, de nem feltétlenül egy saját autó vásárlása révén” – magyarázta Schannen Frigyes. „A jövõre nézve ez azt jelenti, hogy a klasszikus értelemben vett új gépjármûvek piacára eddig jellemzõ növekedés le fog lassulni, és ez a tendencia végül teljesen átírja majd az autógyártók és a beszállítók üzleti modelljét.

Az autóipari szereplõk és befektetõk áthelyezik a hangsúlyt

Ahogy a fogyasztók igényei növekednek az új mobilitási modellek irányába, azzal egyidejûleg egyfajta hangsúlyeltolódást is tapasztalunk az autóipari szereplõk és befektetõk részérõl. Például a mobilitás szolgáltatásokkal és automata vezetéssel foglalkozó R&D dolgozók száma ugrásszerûen megnõtt a tavalyi évben 41 000-rõl 51 000 fõre, amely 22,5%-os emelkedést jelent. 

Az átalakulás mértéke még jobban látható a kockázatitõke-befektetések esetében, ahonnan a pénz, szó szerint, áramlik be az iparágba. A kockázatitõke-társaságok már 2016-ban 9,3 milliárd dollárt fektettek mobilitási projektekbe a világ minden táján. Ugyanakkor 2017-ben ez a szám 130%-os növekedést produkált és a befektetések mértéke elérte a 21,4 milliárd dollárnyi összeget. A mesterséges intelligencia egy másik fontos tényezõ lehet az automata vezetéssel kapcsolatos célok megvalósításában. Ezt alátámasztja, hogy az ilyen irányban történõ kockázatitõke befektetések 2016-ról 2017-re megduplázódtak, és elérték a 3,2 milliárd dolláros értéket. 

„Néhány hatóság már fontolgatja annak a lehetõségét, hogy betiltják a városközpontokban történõ autóközlekedést. Ebbõl is jól látható, hogy számos olyan tényezõ is van, amely felgyorsíthatja az itt taglalt változások elterjedését” – magyarázta Schannen Frigyes. „Nem csak a nagyvárosok, de a vidék is új közlekedési formák után kiált, nem beszélve az öregedõ lakosság igényeirõl. Az elkövetkezendõ években jelentõs robottaxi használatnak lehetünk majd szemtanúi a vidéki környezetben is.” 

Egy másik fontos hatása az összekötöttség és automata vezetés területén felbukkanó új fejlesztéseknek, hogy az iparág vezetõ vállalatai nyomás alá helyezõdnek a mobilitási piacra belépni kívánó IT és technológia vállalatok részérõl. „A verseny az új mobilitási univerzum vezetõ helyéért már rég elkezdõdött. Azon autóipari vállalatok, akik elmulasztják, hogy ennek megfelelõen pozícionálják magukat és komolyan megvizsgálják az üzleti modelljüket, azzal fognak szembesülni, hogy valaki már azelõtt kiharapott egy szeletet a piacukból, mielõtt õk azt észrevették volna” – foglalta össze mondandóját Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje.

A tanulmány itt érhetõ el.