Fogyasztói hitelek, megtévesztõ honlapok - vizsgálódik az EU!
2012.01.11
Önnel is elõfordult már, hogy egy személyi kölcsönt, hitelkártyát vagy más fogyasztói hitelt kínáló szerzõdés aláírása elõtt rájött, hogy az üzlet többe kerül a vártnál? Egy uniós szintû vizsgálat számos, fogyasztói hitelt hirdetõ honlapot vett górcsõ alá, azt ellenõrizve, hogy megkapják-e a fogyasztók a hitelszerzõdés aláírása elõtt azokat az információkat, amelyekre az uniós fogyasztói jog értelmében jogosultak.

A nemzeti végrehajtó hatóságok több mint 500 honlapot ellenõriztek a 27 tagállamban, Norvégiában és Izlandon. A hatóságok úgy ítélték, hogy az oldalak 70 százaléka további vizsgálatot igényel. A legfõbb problémák közé tartozott, hogy a hirdetés nem tartalmazta az elõírt általános információkat, vagy pedig nem szerepeltek benne olyan kulcsfontosságú adatok, amelyek szükségesek lennének a fogyasztói döntés meghozatalához; más esetekben a költségeket megtévesztõ módon tüntették fel. E vélt szabálytalanságokat illetõen a nemzeti végrehajtó hatóságok fel kívánják venni a kapcsolatot a pénzügyi intézetekkel és a hitelközvetítõkkel, hogy a szabálytalanságok tisztázására, illetve az észlelt problémák megszüntetésére szólítsák fel õket. Az ellenõrzések során a hatóságok különös figyelmet fordítottak arra, hogy miként alkalmazzák a vállalkozások a fogyasztói hitelrõl szóló irányelv elõírásait, amelyeket a tagállamok a közelmúltban ültettek át jogrendszerükbe, és amelyeknek célja, hogy megkönnyítsék a fogyasztók számára a különféle hitellehetõségek megértését és összehasonlítását.

John Dalli, az Európai Unió egészségügyi és fogyasztópolitikai biztosa elmondta: „A hitelt felvenni kívánók olykor azzal szembesülnek, hogy a hitel költségei magasabbak a vártnál, mivel néhány fontos információt nem, vagy nem egyértelmûen közöltek velük. A fogyasztói hitelfeltételek sokszor nehezen értelmezhetõk. Az európai jogszabályok ezért a fogyasztók segítségére kívánnak lenni, hogy azok tájékozottabban dönthessenek. Nagyon fontos tehát, hogy a vállalkozások helytálló adatokat tegyenek közzé, és minden szükséges információt megadjanak a fogyasztóknak. A Bizottság feladata az, hogy a nemzeti végrehajtó szervekkel együttmûködve elõsegítse ennek megvalósulását.”

Az átfogó sweep ellenõrzés, azaz „nagytakarítás” az uniós jog érvényesítésére törekszik (az angol eredetû szó söprésre, tisztára söprögetésre utal). Az EU által vezetett intézkedést nemzeti hatóságok hajtják végre, amelyek párhuzamos, összehangolt ellenõrzéseket végeznek, hogy egy adott ágazatban kiszûrjék a fogyasztóvédelmi jogszabályokba ütközõ eseteket.

A vélt szabálytalanságokat illetõen a nemzeti végrehajtó hatóságok felveszik a kapcsolatot a honlapok üzemeltetõivel, és a hiányosságok megszüntetésére szólítják fel õket. A fogyasztói hitelekre irányuló „nagytakarításra” 2011 szeptemberében került sor.

Hat ország mélyrehatóbb vizsgálatot is végzett: a Sweep Plus ellenõrzés keretében 57 honlapot vettek szemügyre azt ellenõrizve, hogy azok – többek között a fizetési megállapodások, a panaszok kezelése, valamint a szerzõdési feltételek tekintetében – megfelelnek-e a fogyasztóvédelmi elõírásoknak.

A vizsgált piacot a fogyasztók napi szinten igénybe veszik. Az euróövezetben mûködõ pénzintézetek fogyasztói hitelkövetelése 2010-ben meghaladta a 600 milliárd eurót.

Tízbõl három honlap ment át a vizsgán!

Az 562 megvizsgált honlap közül mindössze 30 százalék tett eleget az ellenõrzés feltételeinek, és felelt meg a vonatkozó uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak; a fennmaradó 70 százalékot (393 honlap) további vizsgálatnak vetik majd alá. A leggyakrabban tapasztalt problémák a következõk voltak:

  • A fogyasztói hitelt népszerûsítõ hirdetés nem tartalmazott minden információt: 258 honlap (az ellenõrzött oldalak 46 százaléka) nem tartalmazta a fogyasztói hitelrõl szóló irányelvben elõírt valamennyi általános információt, úgymint: 1. teljeshiteldíj-mutató, amely az ajánlatok összehasonlítását teszi lehetõvé, 2. arra vonatkozó információ, hogy a teljes költség tartalmazza-e a kötelezõ járulékos szolgáltatás (pl. biztosítás) költségeit, 3. a hitelmegállapodás idõtartama;
  • Az ajánlatból kulcsfontosságú információk hiányoztak: 244 honlap (43 százalék) nem tartalmazott egyértelmû információt a teljes költség egyes elemeirõl, mint például: 1. a hitelkamatláb típusa (rögzített vagy változó vagy mindkettõ), 2. adott esetben a hitelmegállapodás idõtartama, valamint iii. bizonyos, a hitelhez kapcsolódó költségek (pl. kezelési díj);
  • A költségekrõl szóló tájékoztatás megtévesztõ volt: ezekben az esetekben a hitelköltséget hamis vagy megtévesztõ módon mutatták be a fogyasztónak például 1. az árkalkuláció módja révén, vagy pedig azáltal, hogy 2. az ügyfelet nem tájékoztatták arról, hogy a fogyasztói hitel ára egy kötelezõ jellegû biztosítás költségével is kiegészül. 116 honlap (20 százalék) nem felelt meg ennek a követelménynek.

Sweep Plus

A Sweep Plus ellenõrzés keretében hat ország (Olaszország, Észtország, Lettország, Litvánia, Szlovákia és Svédország) tüzetesebben is megvizsgálta az 57 ellenõrzött honlapot. A legfõbb hiányosságok a szerzõdés aláírását megelõzõ tájékoztatás és a szerzõdési feltételek terén merültek fel.

Mik a következõ lépések?

Az ellenõrzést intézkedések követik: a következõ hetekben és hónapokban a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a weboldalak üzemeltetõivel, és az adatok pontosítására, illetve a honlapok helyesbítésére szólítják fel õket. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat (a hatályos nemzeti jogszabályok függvényében), és pénzbírság kiszabását, illetve akár az oldal letiltását is maga után vonhatja. A nemzeti végrehajtó hatóságoknak 2012 õszéig jelentést kell tenniük az Európai Bizottságnak. Az eredményeket a Bizottság jelentésben ismerteti majd.