Kedvezõ feltételekkel vehetik majd igénybe a nagycsaládosok az új, legalább 7 személyes autó vásárlásához járó állami támogatást júliustól. Az autónként maximum 2,5 millió forintos, maximum az autó vételárának felét elérõ támogatást ugyanis nem kell elõre kifizetniük az érintetteknek, hanem az adásvételi szerzõdést vagy a pénzügyi lízingszerzõdést kell elküldeniük a Magyar Államkincstárnak, amely a támogatást a szerzõdés beérkezését követõen 15 napon belül fizeti ki az érintett kereskedõnek. Így elég a különbözetet megfizetnie az támogatási feltételeknek megfelelõ nagycsaládosoknak.
Mennyi kell havonta?
„Jelentõs könnyebbséget jelenthet a nagycsaládosoknak, hogy az állam nem utófinanszírozásos megoldással ad támogatást, ez a megoldás gyorsabb és egyszerûbb ügymenetet biztosít azoknak, akik új autókat fognak majd venni. A lízingfinanszírozás szintén jó lehetõséget ad azoknak, akik a család jövedelmi helyzete alapján vállalni tudják a havi részleteket, így alacsonyabb összegû lehet az egyszeri, kezdõ kiadás, illetve egy nagyobb, a családot jobban kiszolgáló autó is elérhetõvé válhat” - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség fõtitkára.
Példaként hozzátette: a talán legjellemzõbb ötéves futamidõ esetén az állami támogatás jelentõsen, akár 50 ezer forinttal is csökkentheti a havi törlesztõrészletet. A fõtitkár hangsúlyozta: az úgynevezetett babaváró hitellel ellentétben, itt az állam nem vállal garanciát a családok tartozásaiért, így az ügyfeleknek a lízingcégek kritériumain túl az adósságfék-szabályoknak is meg kell felelniük.
Fontos feltétel, hogy az állami támogatással megvásárolt autót az adásvételi szerzõdés vagy a pénzügyi lízingszerzõdés érvénybe lépésétõl számolt három éven belül nem szabad eladni.
Plusz kereslet mindkét piacon
Azt egyelõre nehéz megbecsülni, hogy a támogatásra jogosultak közül mennyien is vágnak majd bele az autóvásárlásba, vannak ugyanis nyitott kérdések, de ezekre várhatóan a júliusi indulásra meglesznek a válaszok. A Magyar Lízingszövetség szerint az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a múlt évben 17 százalékkal közel 170 ezer darabosra növekvõ újautó-piacon és a lízingpiacon is plusz keresletet generálhat az új állami támogatási rendszer. Tóth Zoltán szerint további fontos szempont, hogy a program révén korszerûsödhet, és fiatalodhat a magyarországi személyautópark.
A Magyar Lízingszövetség örömtelinek tartja, hogy állami támogatáshoz köthetõ többletkeresletre a Gépjármû Márkakereskedõk Országos Szövetsége (Gémosz) is külön programmal készül. Elindul ugyanis a Családbarát Márkakereskedés program, az ehhez csatlakozó kereskedõk pedig az állami támogatással autóvásárlást tervezõ családokat kiemelten kezelik és többletszolgáltatásokat biztosítanak a számukra. Ugyan a rendelet hatályba lépéséig még számos részletet tisztázni kell, a finanszírozók is igyekeznek felkészülni a keresletre és a lehetõ legmagasabb minõségben, az autólízingnél szokásos gyorsasággal és rugalmassággal kiszolgálni az ügyfeleket.
Ez a program segíthet abban, hogy az érintettek finanszírozást is igényeljenek a vásárláshoz. Tóth Zoltán az autó- és lízingpiac közötti szoros kapcsolatra utalva azt mondta, hogy a múlt évben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai 240 milliárd forinttal finanszírozást nyújtottak az autóvásárlásokhoz, ami 34 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbi szinthez képest. Ebbõl közel 60 milliárd forint volt a magánszemélyeknek, új autók vásárlásához nyújtott finanszírozás, ami több, mint húszezer új szerzõdést jelentett.