A technológiai változások újabb hulláma érte el a gazdaságot és a mindennapokat. Miközben Magyarországon és részben Európában ma még a digitális átalakulásról beszélünk, az Egyesült Államokban már arról van szó, hogyan változtatja meg az üzleti modelleket a mesterséges intelligencia.
Arról, hogy az MI miként formálja át a gazdaságot és az üzleti modelleket, már több kutatás készült, azt azonban még senki nem vizsgálta meg, hogy miként fogadják a vállalati vezetõk az új technológiát. A Microsoft azért is tartotta fontosnak a vezetõk szempontjából megvizsgálni az MI elfogadottságát, mert õk azok, akik meghatározzák egy-egy vállalat jövõjét, továbbá tippeket adhatnak azoknak a vállalatoknak, amelyek az MI bevezetésén gondolkodnak. A 13 országra kiterjedõ kutatást Magyarországon is elvégezték. Magyarország bizonyos kritériumok tekintetében élesen eltér a nemzetközi trendektõl: egyszer alul-, másszor felülmúlja a nemzetközi átlagot.
A magyarok óvatosak, de õk várnak a legtöbbet az MI-tõl
Magyarországon nem annyira elterjedt az MI alkalmazása, mint a világ más részein, és a magyar vezetõk a döntéshozatalban sem hagyatkoznának olyan mértékben a mesterséges intelligenciára, mint más országok vezetõi. A magyar vezetõknek csak a fele gondolja azt, hogy az MI pozitív hatással lehet a munkájára.
Ennek ellenére, a magyar üzleti döntéshozók különösen nagy jelentõséget tulajdonítanak annak, hogy az MI segítségével felszabaduló idejüket a célok priorizálására és új kezdeményezések elindítására fordíthatják. Nincs még egy olyan ország a világon, ahol a vezetõk ilyen nagy arányban vallanák ezt a nézetet.
Nem sietnének nagyon a bevezetéssel
Az MI-t használni kívánó magyar vezetõknek 19,4%-a szeretné ezt a döntéshozatalban alkalmazni az elkövetkezõ évben, szemben a nemzetközi szinten mért 33,7% -kal. Vagyis a magyar vezetõk nem sietnének nagyon a bevezetéssel. A hazai vállalatok egyötöde a mesterséges intelligencia bevezetésének 3. és 4. fázisában van. Ez azt jelenti, hogy a vezetõk szerint a kivárás, felfedezés és kísérletezés után az utolsó két szakaszba jutottak, vagyis megalkotják a mesterséges intelligencia használatát támogató folyamatokat, majd teljesen integrálják az MI-t a szervezet mûködésébe. Az MI-érettség vonatkozásában Magyarország a nemzetközi átlagot hozza, hiszen a teljes mintában is 21% nyilatkozott úgy, hogy a 3-4. szakaszban tart az MI bevezetésében.
A magyar vezetõk több, mint fele gondolja úgy, hogy az MI-nak pozitív hatása lesz a munkájára – ez meglehetõsen alacsony arány a felmérés átlagával összevetve, ami szintén a magyar vezetõk egyelõre még óvatosabb hozzáállására mutat rá. A vezetõk 44%-a véli úgy, hogy az MI segíthet meghatározni az üzletépítés irányát, ami magasabb a 38,7%-os nemzetközi átlagnál, tehát ebben a tekintetben kifejezetten bizakodóbbak a magyar üzleti döntéshozók. 30%-uk a felszabaduló idõt a célok priorizálására és új kezdeményezések elindításra fordítaná, szemben a teljes felmérés 21,3%-os átlagával. Ebben a kérdésben ez a felmérés legmagasabb értéke.
Akik már használják, sürgõsen bevezetnék még több területen is az MI-t
Amint az MI segít a vezetõknek megbirkózni az ügyvezetés feladataival, úgy fordul a figyelmük egyre inkább a saját munkatársaik felé. Ez azt jelenti, hogy egyre inkább megbíznak a munkatársaikban: rájuk bízzák, hogyan oldják meg a feladataikat, ugyanakkor biztosítják számukra az ehhez szükséges eszközöket. Röviden: a korábbi menedzserek így mozgósító vezetõkké válnak.