Akár ötvenezer autósnak lehetnek komoly problémái a következõ hetekben!
2012.02.07
Máris autósok százai kértek alkuszi segítséget bonus-malus besorolásuk tisztázása érdekében, ám a következõ hetekben akár 40-50 ezer autósnak is komoly problémát okozhat, ha kötelezõt váltott, és új biztosítója képtelen elérni az új rendszerben a korábbi kártörténeti adatait. A jogszabály szerint a bónuszbesorolás idei évre szóló elvesztésével fenyegetõ probléma lényegét és a megoldás módját ismerteti a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) alábbi összefoglalója.

Egyelõre nagyon hiányos az új központi kárnyilvántartó rendszer
Az érvényes szabályozás célja, hogy levegye az autósok válláról annak terhét, hogy új kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) szerzõdés esetén nekik kelljen igazolniuk, milyen bónuszfokozatot értek el korábbi biztosítójuknál. Ennek érdekében hívták életre a központi kárnyilvántartó rendszert, amelybe a biztosítók folyamatosan töltik fel a kártörténeti adatokat. Mostantól a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi károkozásairól. A feltöltött adatok azonban egyelõre igen hiányosak, a meglévõ állomány pedig sok pontatlanságot tartalmaz: becslések szerint legalább százezer autós adatait érinti ez a probléma.

Az adatlekérést már az is meghiúsíthatja, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie.) Mivel a tavalyi kötelezõkampányban az elõzetes becslések szerint mintegy 700-750 ezer kgfb-szerzõdést (az összes állomány ötödét) kötötték újra az ügyfelek, arra kell számítani, hogy a február 14-i határidõig (a kockázatviseléstõl számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült adataik lekérése a központi rendszerbõl. Az értesítést követõen már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelõ besorolásban maradjon. Minderre pedig csupán két hete marad: február 29 után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerzõdését sorolni.

Biztosítók közti egyeztetés és papíralapú igazolás kilõve
Az új biztosítónak sok mozgásteret nem hagy az új rendelkezés, mivel adatvédelmi okokból nem léphet közvetlen kapcsolatba a korábbi biztosítóval, akit így az ügyfélnek kell megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. A korábbi biztosító a megfelelõ adatokról nem állíthat ki igazolást, csupán az új kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat! Innen kísérelheti meg aztán az új biztosító ismét lekérni a besorolásra vonatkozó adatokat. Egy ilyen összetett folyamatra két hét nagyon kevés idõ.

Elõnyben azok, akik minõségi szolgáltatást kínáló alkusznál váltottak
„A legkézenfekvõbb, ha ebben a helyzetben az alkuszunkhoz fordulunk – ad tanácsot Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjármû szekciójának elnöke. A független alkuszok (a biztosítási ügynököktõl eltérõen) az ügyfél nevében eljáró szereplõk, így megfelelõ meghatalmazás birtokában jogosultak közvetíteni az általuk képviselt ügyfelek adatait mindkét - az elõzõ és az új - biztosító irányába. Nem kétséges, hogy a szakértõi támogatás jelentõsen lerövidítheti az ügyintézéshez szükséges idõt, ami ebben a helyzetben különösen nagy jelentõséggel bír a szerzõdõk számára. A FBAMSZ-ba tömörült száz alkuszcég mindegyike a kampány során felkészült erre a helyzetre, és a gyors ügyintézést lehetõvé tevõ meghatalmazást már eleve belefoglalta az alkuszi ügyfélmegbízás szövegébe.”