Egyelõre nagyon hiányos az új központi kárnyilvántartó rendszer
Az érvényes szabályozás célja, hogy levegye az autósok válláról annak terhét, hogy új kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) szerzõdés esetén nekik kelljen igazolniuk, milyen bónuszfokozatot értek el korábbi biztosítójuknál. Ennek érdekében hívták életre a központi kárnyilvántartó rendszert, amelybe a biztosítók folyamatosan töltik fel a kártörténeti adatokat. Mostantól a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi károkozásairól. A feltöltött adatok azonban egyelõre igen hiányosak, a meglévõ állomány pedig sok pontatlanságot tartalmaz: becslések szerint legalább százezer autós adatait érinti ez a probléma.
Az adatlekérést már az is meghiúsíthatja, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie.) Mivel a tavalyi kötelezõkampányban az elõzetes becslések szerint mintegy 700-750 ezer kgfb-szerzõdést (az összes állomány ötödét) kötötték újra az ügyfelek, arra kell számítani, hogy a február 14-i határidõig (a kockázatviseléstõl számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült adataik lekérése a központi rendszerbõl. Az értesítést követõen már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelõ besorolásban maradjon. Minderre pedig csupán két hete marad: február 29 után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerzõdését sorolni.
Biztosítók közti egyeztetés és papíralapú igazolás kilõve
Az új biztosítónak sok mozgásteret nem hagy az új rendelkezés, mivel adatvédelmi okokból nem léphet közvetlen kapcsolatba a korábbi biztosítóval, akit így az ügyfélnek kell megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. A korábbi biztosító a megfelelõ adatokról nem állíthat ki igazolást, csupán az új kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat! Innen kísérelheti meg aztán az új biztosító ismét lekérni a besorolásra vonatkozó adatokat. Egy ilyen összetett folyamatra két hét nagyon kevés idõ.
Elõnyben azok, akik minõségi szolgáltatást kínáló alkusznál váltottak
„A legkézenfekvõbb, ha ebben a helyzetben az alkuszunkhoz fordulunk – ad tanácsot Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjármû szekciójának elnöke. A független alkuszok (a biztosítási ügynököktõl eltérõen) az ügyfél nevében eljáró szereplõk, így megfelelõ meghatalmazás birtokában jogosultak közvetíteni az általuk képviselt ügyfelek adatait mindkét - az elõzõ és az új - biztosító irányába. Nem kétséges, hogy a szakértõi támogatás jelentõsen lerövidítheti az ügyintézéshez szükséges idõt, ami ebben a helyzetben különösen nagy jelentõséggel bír a szerzõdõk számára. A FBAMSZ-ba tömörült száz alkuszcég mindegyike a kampány során felkészült erre a helyzetre, és a gyors ügyintézést lehetõvé tevõ meghatalmazást már eleve belefoglalta az alkuszi ügyfélmegbízás szövegébe.”
2012.02.07
Máris autósok százai kértek alkuszi segítséget bonus-malus besorolásuk tisztázása érdekében, ám a következõ hetekben akár 40-50 ezer autósnak is komoly problémát okozhat, ha kötelezõt váltott, és új biztosítója képtelen elérni az új rendszerben a korábbi kártörténeti adatait. A jogszabály szerint a bónuszbesorolás idei évre szóló elvesztésével fenyegetõ probléma lényegét és a megoldás módját ismerteti a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) alábbi összefoglalója.