Soha nem volt ilyen mélyen a vásárlási hajlandóság!
2012.04.12
A GfK Hungária felmérése szerint soha nem volt ilyen mélyen a vásárlási hajlandóság, a lakosság több mint fele a munkanélküliség-, és az infláció növekedésére számít. A megkérdezettek 66 százaléka a reáljövedelme csökkenését várja – tájékoztatott az MTI.

A vásárlási hajlandóság index január-március idõszakban utoljára a tavalyi év elején látott mértékben - 16 ponttal - csökkent és 99,2 ponton állt meg 2012 márciusában. A GfK szerint a munkanélküliség alakulásával kapcsolatos vélekedések 2012 márciusában hasonló képet mutatnak, mint az elõzõ negyedévben: a lakosság több, mint fele, 51 százaléka számít a munkanélküliség növekedésére, míg korábban 54 százalékuk vélekedett hasonlóképpen.

A közlemény szerint az inflációs várakozások sem térnek el az elõzõ negyedévben mért eredményektõl, mert a lakosság túlnyomó része - tízbõl kilencen - továbbra is az árak emelkedésére számít. A válaszadók átlagosan 9 százalékos növekedést várnak az elkövetkezõ 12 hónapban.

Nem alkalmas az idõ hitelfelvételre

A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások továbbra is kedvezõtlenek: a megkérdezettek közel kétharmada, 66 százaléka az inflációnál kisebb mértékû növekedéssel számol, vagyis reáljövedelmük csökkenését prognosztizálják. A közlemény szerint a hitelfelvételi kedv lényegében nem változott: a lakosság 21 százaléka gondolja úgy, hogy most nem alkalmas az idõ hitelfelvételre, a korábbi 23 százalékkal szemben.

A megtakarításokról alkotott vélemények nagymértékben romlottak az elõzõ negyedévhez képest: a válaszadók 39 százaléka bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy korábban tervezett vásárlásra felhasználja-e megtakarításait, míg 27 százalékuk szerint most egyáltalán nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni.

Ötvenhét százalékra csökkent a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya, miközben a lakosság mintegy fele, 54 százaléka tartja jó befektetésnek a lakásvásárlást. A lakás eladására mindössze 6 százalék tartja alkalmasnak a jelenlegi idõpontban a körülményeket - közölte a GfK Hungária.