Figyelem: napról napra többe kerülhet a kötelezõ!
2012.04.16
Egyre többe kerül a kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosítás és a baleseti adó azoknak az autósoknak, akik eddig nem fizették be a díjat, s a szolgáltató ezért felmondta a szerzõdésüket. A pótdíj alól nem lehet biztosító-váltással kibújni, az adatokat ugyanis egy központi rendszer tárolja, s minden kockázatviselõ ez alapján szerzõdik.

Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs igazgatója felhívta rá a figyelmet, hogy akár az alapdíjuk kétszeresét is fizethetik ma, de holnaptól még többet a biztosítóknak azok az autósok, akiknek a szerzõdését felbontotta a szolgáltató, mert nem rendezték a kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosítási díjat és a baleseti adót.

A cég számításai szerint kiszámolta, hogy mára a kétszeresére, s késõbb napról, napra egyre feljebb emelkedhet egy 1,2-es Opel Corsa kötelezõ díja, ha nem érkezett be mostanáig az összeg, s a biztosító 60 nap után automatikusan felmondta a szerzõdést. Az 1 200 köbcentis, 55 kilowattos jármû kötelezõje 14940, a baleseti adója pedig 4 482, vagyis összesen 19 422 forint, ha idõben érkezik a biztosítóhoz.

Amennyiben nem fizették be,ugyanez az összeg ma már 40 992 forint, ami az elmaradt alapdíjat és a baleseti adót, mindkét tétel fedezetlenségi díját – plusz 30 százalékot -, az év végéig szóló díjat, valamint a baleseti adó plusz 30 százalékát tartalmazza. A szakértõ szerint több ezren lehetnek azok, akik elmaradtak a befizetéssel, de most elõször kell ilyen drága büntetéssel számolniuk.

Németh Péter elmondta: a biztosítók 60 nap nemfizetés után – többszöri figyelmeztetés mellett – automatikusan felmondják a szerzõdést, aminek következtében a gépjármû biztosítási fedezet nélkül üzemel. Ez olyan „büntetõ” tétel, amely a szerzõdéskötésig visszamenõleg drágítja a díjat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy abban az esetben, ha valaki újrakötné a kötelezõjét, ma még a korábbinak a kétszeresén, azonban minden nappal egyre drágábban teheti meg.

A szakember felhívja a figyelmet arra is, hogy a megemelt tarifát nem lehet biztosító-váltással kikerülni, mert a szolgáltatók egy olyan központi adatnyilvántartó rendszer – KÁNYA - alapján dolgoznak, amelyben minden ügyfél elõélete tételesen szerepel. A rendszer a korábban felbontott szerzõdésekre, s annak okára is automatikusan figyelmezteti a biztosítási ügyintézõt, így az elmaradással járó kötelezettséget, a pótdíjat senki nem úszhatja meg.

A szakértõ szerint egyébként nem érdemes sokáig halogatni az újrakötést, mert minél késõbb rendezi valaki a számlát, annál többet kell fizetnie. Kgfb nélkül közlekedni viszont kockázatos, egy közúti ellenõrzés során való „lebukásnak” súlyos következményei lehetnek.