A Facebook veszélyei: a biztosítók már gondolkodnak a megoldáson
2011.05.31
A social media egyre nagyobb szerepet tölt be a vállalkozások életében: a marketingtõl, az ügyfelekkel való kapcsolattartáson át, az információgyûjtésig. Ugyanakkor a közösségi marketingben kockázatok is rejlenek, melyek az egész céget jogi, szabályozói kockázatoknak tehetik ki, sõt akár a vállalkozás hírnevét is lerombolhatják.

A legismertebb közösségi oldalak, mint a Facebook, vagy a Twitter több százmillió ember számára teszik mindennapossá, hogy egy klikkeléssel szinte bármilyen információt megosszanak magukról, egymásnak. A web ez irányú fejlõdésébõl a cégek is igyekeznek hasznot húzni, hiszen ezek az oldalak kitûnõ kommunikációs csatornát jelentenek, ugyanakkor számos kockázatot is magukban rejtenek.

A net generáció

A vállalkozások számos okból foglalkoznak a közösségi médiával, a marketingtõl, az ügyfelekkel való kommunikáción át, az információgyûjtésig.

Egy friss Deloitte tanulmány szerint az élettudományi és egészségügyi iparágban (life science industry) tevékenykedõ cégek számára komoly veszélyeket rejt a közösségi oldalak marketing- és kutatási célú használata. Ezek a cégeknek ugyanis szigorú szabályoknak kell megfelelniük, és a beteg-orvos viszonya is jóval diszkrétebb kell, hogy legyen, mint bármely más szolgáltató-ügyfél viszony. A Deloitte jelentésében arra is felhívja a figyelmet, hogy a cégek akkor is felelõsek az közösségi oldalaikon megjelenõ tartalmakért, ha azokat nem õk szolgáltatták.

A kockázatok ellenére a Deloitte által megkérdezett élettudományi ágazatban tevékenykedõ cégeknek mindössze fele rendelkezik valamilyen írott iránymutatással a közösségi oldalak használatát illetõen, 43 százalékuknak pedig semmilyen útmutatója nincs arra vonatkozóan, hogy miként kezeljenek egy esetleges kellemetlen helyzetet.

A biztosítók már gondolkodnak a megoldáson

Az Aon Financial Services Group igazgatója szerint ma már szinte iparágra való tekintet nélkül, minden vállalkozás igyekszik hasznot húzni a közösségi oldalakból. Mivel ez a tevékenység azonban nem tartozik szorosan a cégek alapvetõ tevékenységi köréhez, így a meglévõ biztosítási konstrukciók nem fedezik az ebbõl eredõ kockázatokat – állítja Pat Donnelly.

Például elõfordulhat, hogy egy céget beperelnek a közösségi oldalakon folyó tevékenységéért, becsületsértésre, szellemi tulajdonjog megsértésére, vagy személyes adatokkal való visszaélésre hivatkozva.

A legtöbb felelõsségbiztosítási termék – állítja az Aon vezetõje – jóval azelõtt került kifejlesztésre, hogy ezek a technológiák széles körben elterjedtek volna, így a legtöbb nem nyújt fedezetet a közösségi média kockázataira. A biztosítók többsége most dolgozza ki az ezekre a kockázatokra is fedezetet nyújtó konstrukciókat.

A brit Hiscox biztosító, amely elsõsorban technológia, média és marketing területen tevékenykedõ cégek számára fejleszt biztosítási termékeket, szintén úgy látja, hogy a magánélet, a szellemi tulajdonjog megsértése, és a becsületsértés vádja jelenti a legnagyobb kockázatot. Egyelõre ugyanis még a jogi, és szabályozói környezet is le van maradva az internet fejlõdésére való reagálásban.