Elveszett poggyász, vesztegelés a reptéren: ez az alkalmazás segíthet!
2012.07.04
A repülõtereken vesztegelõ, vagy elveszett poggyászukra váró utasok egy okostelefonos alkalmazásnak köszönhetõen mostantól azonnal és helyben tájékozódhatnak jogaikról.

Az Európai Bizottság éppen idõben, a nyári szabadságokhoz idõzítve indította el azt a légi és vasúti közlekedéssel foglalkozó okostelefonos alkalmazást, amely négy külünbözõ mobilplatformon (Apple iPhone és iPad, Google Android, RIM Blackberry és Microsoft Windows Phone 7) is mûködik. Az alkalmazás 22 európai uniós nyelven érhetõ el. Jelenleg a légi és vasúti közlekedésre vonatkozó információkat tartalmazza, 2013-tól viszont, amikor a vonatkozó jogszabályok érvénybe lépnek, már a buszjáratok és a tengeri hajózás is bekerülnek a rendszerbe.

Az Európai Bizottság közlekedésért felelõs alelnöke, Siim Kallas a következõképpen nyilatkozott: „Hányunkat hagytak már állva a repülõtereken, és vágták a képünkbe, hogy nincsenek jogaink, miközben tudjuk, hogy vannak! Ezzel az alkalmazással utasok milliói számára válik könnyen elérhetõvé az utasjogaikkal kapcsolatos megfelelõ információ éppen akkor, amikor a legnagyobb szükség van rá: a váratlan helyzetekben.”

Ha az utazás nem egészen a terveknek megfelelõen alakul, igen kellemetlen tapasztalatokat szerezhetünk. Elõfordulhat, hogy törölnek egy járatot, vagy a csomagajánlatban szereplõ hotel nem felel meg a hirdetésben közölt információknak, vagy változik a vonat indulási idõpontja – ezeket és az ehhez hasonló helyzeteket sokkal könnyebb kezelni, ha az utas tisztában van az õt megilletõ jogokkal.

Az alkalmazás az egyes potenciálisan elõforduló helyzetek mindegyikére vonatkozóan ismerteti az utasjogokat. Abban az esetben például, amikor törölnek egy járatot és az utas emiatt nem tud felszállni, kártérítésre lehet jogosult, amelynek összege 125 és 600 EUR között lehet. Ha az utas poggyásza baleset következtében megsérül, szintén felmerül a kártérítési jogosultság lehetõsége. Hasznos tudni, hogy a vasúti és légi társaságoknak jól áttekinthetõ tájékoztatást kell nyújtaniuk az árakról, és kötelességük segítséget nyújtani a mozgáskorlátozott utasoknak.

Arra az esetre, ha úgy érzi, hogy jogait megsértették, az alkalmazás révén arról is tájékoztatást kaphat, hogy kinél lehet panasszal élni ezzel kapcsolatban.

Komolyabb szükséghelyzet esetén, mint például amit az izlandi vulkán kitörése okozott 2010-ben, az alkalmazás utazási információkat és az Európai Bizottságtól származó tanácsokat is megjeleníthet.

Az alkalmazás része a Bizottság által „Utasjogai mindig kéznél” címmel (Your passanger rights at hand) indított tájékoztatási kampánynak.

Az okostelefonnal rendelkezõ felhasználók az alábbi QR-kódon keresztül bármilyen készüléken elérhetik a letöltési honlapokat:

Az utasjogokkal kapcsolatos bõvebb információkért látogasson el az alábbi honlapra: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/index.html