Jelentõs horderejû változásra kerülhet sor hamarosan a kgfb-piacon
2012.08.30
Az évközi évfordulós kötelezõ biztosítás 2010 eleji bevezetése óta a legnagyobb horderejû változásra kerülhet sor hamarosan a kgfb-piacon. Az országgyûlés ugyanis várhatóan még az õszi idõszak elsõ felében megtárgyalja és elfogadja a kormány által már beterjesztett T/8099. számú törvényjavaslatot. Az új szabályozás a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) által évek óta szorgalmazott többszöri díjhirdetési lehetõség bevezetésével egyidejûleg megoldhatja az elõre hozott biztosításváltás anomáliáját is. Nem foglalkozik ugyanakkor a flottadíj-hirdetés kérdésével, amely ily módon a kgfb-piac utolsó túlszabályozott kérdésköre marad.

Díjhirdetés tetszõleges idõpontban – kiegyensúlyozottabbá váló piac

Az eddigi szabályozás szerint a biztosítók a teljes következõ naptári évre az elõzõ év október 30-ig hirdették meg díjtarifáikat, ez egyben a mindenkori kgfb-kampány kezdetét is jelentette. A 2013 januárjától bevezetendõ új rendszer lehetõvé teszi, hogy a biztosítók év közben is tetszõleges gyakorisággal változtathassanak a mindenkori kgfb-díjaikon, amelyeket azonban – az ügyfelek megfelelõ tájékozódásának elõsegítése érdekében – legalább hatvan nappal az alkalmazás elõtt meg kell hirdetniük. A meghirdetés elõírt helyei is igazodnak a változó körülményekhez: a biztosítóknak a saját honlapjukon kívül immár nem két országos napilapban, hanem a PSZÁF és a MABISZ honlapján kell közzétenniük az új tarifáikat (eltérés esetén az elõbbi helyen szereplõ tarifát tekintve mérvadónak.).

„Biztosítók százmilliárdos, nem feltétlenül önként vállalt „szerencsejátékának” vet véget az új szabályozás – hangsúlyozta Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. – A kgfb-piac a gyakorlatban ugyanis hihetetlenül árfüggõ, így lehetetlen elvárás volt az összes szereplõ felé, hogy egy teljes évre elõre eltalálják azt a díjszintet, amely mellett minimális nyereséggel, némely esetben akár veszteség mellett képesek legyenek új ügyfeleket szerezni. Az egyre irreálisabb díjak pedig súlyosan sértették az ügyfelek érdekeit is, hiszen azok alkalmazása erõteljesen növelte a felelõsségbiztosítást nyújtó biztosítók mûködési kockázatát. A többszöri díjhirdetéssel ugyanakkor végre teret nyerhet a kiegyensúlyozott verseny, és a hozzá kapcsolódó hosszú távú üzleti gondolkodás, amely a valós fogyasztói érdekeket szolgálja.”

Bealkonyult a negyed- és félévekkel elõre megkötött kötelezõ biztosításoknak

Tekintettel arra, hogy az új szabályozással egy adott kgfb-évfordulóra csak két hónappal korábban ismerhetõ meg biztosan az aktuális biztosítói kínálat, a törvénymódosítás jelenlegi tervezete is kizárja, hogy a biztosító a biztosítási idõszak kezdetét 60 nappal megelõzõen kgfb-szerzõdést kössön. Mivel az új rendszer 2013. január elsejével mûködik majd, a törvénycsomag korábban hatályba lépõ paragrafusai külön rendelkeznek az idei kgfb-kampányról is. Eszerint, amennyiben az országgyûlés a javaslatot a jelenlegi formájában fogadja el, a 2012. október 30-áig meghirdetendõ díjtarifát az eddigieknek megfelelõen 2013. január elsejétõl kell alkalmazni, az év utolsó két hónapjában zajló kampányban viszont már idén sem lehet 2013. március 1-jét követõ idõszakra kötelezõ biztosítást kötni.

A FBAMSZ az elmúlt két év novemberi kampányidõszakai során hangsúlyosan szót emelt szemfüles piaci szereplõk azon gyakorlata ellen, amely során az év végi kampányban akár 8-10 hónappal elõrehozva ajánlották fel a biztosításváltás lehetõségét azoknak is, akiknek az évfordulója csak késõbb, a következõ év folyamán érkezett el. Ez az eljárás ugyanis az ügyfeleknek – az egész évre fixen hirdetett díjak miatt – valódi elõnyt nem biztosított, ugyanakkor jelentõsen bõvítette a tévedési lehetõségek körét. Nem szólva arról, hogy ha idõközben megváltozott az autós valamelyik, a tarifát befolyásoló adata (bónuszfokozat vagy lakhely), a szerzõdéses díj máris érvényét vesztette, ami szintén sok jogi és adminisztrációs problémát vonhatott maga után.

A flottadíj kérdése még rendezésre vár

A zárószavazásra váró törvénymódosítás jelentõs elõrelépést jelent a kgfb-piac jelenlegi anomáliáinak rendezésében. Fentieken kívül fontos eleme a rendelkezéseknek az is, hogy azonosítószámot vezet be a kártörténeti nyilvántartási rendszerben, ami fontos feltétele annak, hogy az ügyfél folyamatosan beazonosítható legyen, visszaszorítva az elõzõ kampány során tapasztalt tömeges adategyeztetési problémák elõfordulási gyakoriságát.

A jelenlegi törvénymódosítás ugyanakkor nem foglalkozik a flottadíj-hirdetés témakörével, amelynek kapcsán szintén szükség volna a jelenleginél rugalmasabb szabályozás bevezetésére.

„A flottadíj-hirdetés jelenlegi gyakorlatában az esetek jelentõs részében paradox módon egy gépjármûflotta kapcsán jobban megéri egyenként biztosítást kötni a flottához tartozó autókra, mint csomagban. Ez a piaci logikának ellentmondó helyzet ráadásul felesleges adminisztrációs terhet jelent az ügyfél, a közvetítõ és a biztosító számára egyaránt. A továbbra is rendezésre váró jelenség is rávilágít arra, hogy a túlszabályozás nem hatékony, és a flottabiztosítások terén is érdemes volna elmozdulni a liberalizáció felé” – hangsúlyozta Papp Lajos.