Indul a kötelezõ kampány: kik lesznek a nyertesei?
2012.10.26
Idén sem számíthatunk jelentõsebb áttörésre a kötelezõ kampányban. A 2012-es kötelezõ biztosítás összbevétele a tavalyihoz hasonlóan várhatóan most is 90 milliárd Ft alatt lesz és valószínûsíthetõ, hogy a 2011-es adathoz képest legfeljebb néhány százalékkal csökken az átlagdíj. Kevesebben fognak a váltás mellett dönteni, idén többen lesznek hûségesek a biztosítójukhoz, a kedvezõ kiegészítõ termékeknek köszönhetõen nõhet az újrakötõk száma – derül ki a PBA Biztosítási Alkusz elõrejelzésébõl.

„Az idei kötelezõ kampányban az lehet a gyõztes, aki olyan mértékben árazza be a kötelezõjét, hogy azzal képes legyen megtartani vagy megszerezni az ügyfelet. Mindezt úgy, hogy ez ne legyen számára veszteséges, és azt követõen eltalálja, hogy milyen személyre szabott ajánlat kell számukra és azt hatékonyan, kis költségráfordítással folyamatosan kínálni is tudja.” – összegezte a várakozásait dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetõje. {{BANNER}}

Alacsony kgfb árbevétel és stagnáló átlagdíj

A PBA biztosításközvetítõ szerint az idei kötelezõ biztosítás összbevétel hasonlóan alakul, mint tavaly. A visszaesés mértéke ugyanakkor nem lesz akkora, mint 2011-ben, amikor kb. 10 százalékkal csökkent az elõzõ évhez képest a bevétel (2010: 98 mrd Ft). Idén is várhatóan 90 milliárd Ft alatt lesz a teljes kötelezõ piac árbevétele, mivel a váltók számának visszaesését kompenzálhatja a kedvezõ áron kínált kiegészítõ szolgáltatások bevétele.

Az átlagos kötelezõ díjakban sem számítanak a szakértõk nagy változásra és az elõzõ években megszokott jelentõs csökkenésre; a tavalyi évben regisztrált 14.000 Ft-os átlagdíj megmarad, legfeljebb néhány – mínusz 1-5 százalékos- különbséggel.

Maradni vagy menni?

Minden évben nagy kérdés az ügyfelek számára, hogy maradjanak-e a biztosítójuknál vagy inkább váltsanak, és ez által megtakarítsanak néhány ezer forintot. 2011-ben a piaci szereplõk 1.200.000 nagyságú várakozásaival szemben csupán 700.000-en váltottak biztosítót, idén ennél is kevesebbre számít a PBA.

„Mivel a díjak nem fognak olyan mértékben csökkeni, ezért a váltók száma egyértelmûen kevesebb lesz idén év végén, viszont nõni fog azoké, akik megmaradnak a biztosítójuknál, mert pár száz forintért nem mozdítják a szerzõdésüket.” – véli dr. Vass Gábor. „Az újrakötõk száma abban az esetben emelkedhet, ha egy-egy biztosító azt a stratégiát választja, hogy a kiegészítõket díjemelkedés nélkül beleteszi a kötelezõ díjba.” – tette hozzá a szakértõ.

A várható nyertesek és vesztesek

A PBA elõrejelzése szerint azok a biztosítók, akik tartani tudják a díjszintjüket és nem lesznek sokkal drágábbak, mint a piacon lévõ legolcsóbbak, jó eséllyel meg tudják tartani az ügyfeleiket.

A tavalyi adminisztrációs problémák (kártörténeti nyilvántartás/bónusz) miatt a nagy állománnyal rendelkezõ biztosítóknak van a legnagyobb esélyük arra, hogy ne veszítsék el nagy számban az ügyfeleiket. Kérdés, hogy a  tavalyi nyertesek az egy éves káradataikból kiindulva idén milyen szegmensekre céloznak, illetve lesz e számukra, olyan ügyfél és gépjármû kategória, ami ebben a kampányban nem érdekes számukra.

„A nagy szereplõk esetében nem várok díjcsökkentést, náluk arról szól a kampány, hogy mivel tudják megtartani a márkát választó ügyfeleiket. Ehhez különbözõ extra kiegészítõket kínálnak, amelyek célba találhatnak ennél az autós rétegnél. A kisebb szereplõknél, és azoknál, akik tavaly nagyot vesztettek az egyéni kötelezõn, még az idei év lehet az utolsó ügyfélszerzési akció, hogy aztán más ajánlatokkal célozzák meg az újdonsült vagy „visszaérkezõ” ügyfeleiket.” – hangsúlyozta dr. Vass Gábor.

Egyes biztosítók várható kgfb stratégiája a PBA szerint:
„Aegon:
A tavalyi  nem túl sikeres kampány után év közben kgfb-ben nyertes volt és ráadásul magasabb átlagdíjon szerzett ügyfeleket. Kockázat arányos díjon várom a díjszintjüket és, hogy különbözõ akciókkal, szolgáltatásokkal próbálják megtartani az ügyfeleiket.

Allianz:
Nem fognak változtatni a díjpolitikájukon, egy-egy szegmensben lehetnek nagyon kedvezõ díjaik. Casco együttkötésekkel már kedvezõ díjaik vannak. Nagyon erõs márka a gépjármû piacon, ezért nem számítok arra, hogy pár száz forintért elhagyják õket az ügyfelek.

Generali:
Nem fognak változtatni díjpolitikájukon, azon ügyfelek megtartásában lehetnek sikeresek, akik az ár-érték arányt helyezik elõtérbe. Casco együttkötésekkel és kiegészítõ termékkel sikeresek lehetnek idén. is.

Uniqa:
A kampány után évközben a Cascoval is nyertek. Különbözõ kedvezményekkel igyekeznek megtartani az ügyfeleiket. Nem hiszem, hogy most a kampányban lejjebb mennének árban.

Posta:
Kicsi a valószínûsége annak, hogy még tovább csökkentik a díjaikat és ezáltal szerezzenek több ügyfelet.

Wabard-Waberer:
Új név, új vezetõ – minden bizonnyal nyerni szeretnének. Nagy kérdés, hogy díjjal vagy szolgáltatással kívánják megtartani a tavaly õket választókat.”