A nagy használt téli gumi teszt! Mennyivel jobb egy új, mint egy használt téli abroncs?
2012.10.31
A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum munkatársai 2012 februárjában több hónapos elõkészítõ munka után igazi téli körülmények között végezték el a Magyarországon használatban lévõ használt téli abroncsok tesztelését. Kiderült, hogy a hideg, havas idõszakban használatos gumik élettartama maximum 3-4 év. A tesztben részt vevõ szakemberek egyöntetûen kijelentették, a biztonságos, balesetmentes közlekedés érdekében minden évben vizsgáltassa be, hogy a még kívánt és ajánlott értékhatárokon belül vannak-e a gumik paraméterei.

A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum dolgozói számára mindig is az volt az egyik fõ cél, hogy az emberek számára minél több segítséget tudjon nyújtani a közutakon való balesetmentes közlekedés érdekében. Az elmúlt évek kurzusain tapasztaltak adták az ötletet a tanpálya instruktorainak, hogy a hazánkban kapható használt téli abroncsokat leteszteljék. {{BANNER}}

Az elsõ hó megérkeztével – mégha villámgyorsan el is olvadt – eljött az ideje annak, hogyha eddig nem, de rövid idõn belül felkerüljenek autóinkra a téli abroncsok. Legkésõbb ilyenkor szembesül az ember a kérdéssel: „Jó lesz még erre a szezonra?”, vagy úgy egyáltalán „Meddig jó egy téli gumi?” Vélemények elhangoztak már szép számmal, ám vizsgálni senki sem vizsgálta hiteles méréseken alapuló tesztekkel. Eddig. Az itt olvasható teszt 2012 februárjában készült a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktorainak ötletébõl és lebonyolításával, a Hungaroring versenypálya egyes szakaszain, illetve a Tanpálya mûgyantás területein.

„A Hungaroringen tartott tesztünk során a használt téli gumikat vizsgáltuk meg több, a balesetmentes közlekedés szempontjából életbevágóan fontos szempont alapján. Összesen 14 garnitúra abroncsot sikerült bevonni a vizsgálatokba. Ebbõl három új, 2011-es gyártás, 1000 km-en belüli futással, egy nyári kontrol gyanánt, a maradék tíz pedig különbözõ korú, kopottságú és márkájú gumi volt. Az újak között találunk egy prémium márkát és két másodvonalbeli gyártmányt, melyek ár/érték arányuknak köszönhetõen gyakori és népszerû résztvevõi a téli autózásnak kis hazánkban. Egyértelmûen kiderült a számunkra, hogy használt abronccsal sokkal veszélyesebb a hideg idõben, havas utakon való közlekedés, így aki csak teheti, mindenképpen újat vásároljon” – fogalmazott Kõrös András, a tanpálya vezetéstechnikai instruktora.

A tesztek során három, egyforma Ford Focus gépjármûre kerültek fel a 195/65 R15 méretû abroncsok. A jármûveket tapasztalt instruktor kollégáink vezették mérõpárokat alkotva. A navigátorok kezelték a mûszert és a jegyzeteket. Még a mérési adatokat is leírták, biztos, ami biztos. Minden mérést minimálisan 8 ismétlésben végezték el, ezek átlaga képezte az összehasonlítások alapjait.

Elõször havon nyüstölték a gumikat a Hungaroring célegyenesében fékezéssel, gyorsulással és a 14-es kanyarban ívmenettel. Az elsõ táblázatban látható mérési eredményeket a legjobb teljesítményt nyújtó új gumi munkájához viszonyítottuk %-ban kifejezve: ÚJ1 gumi legfelül 100 %, sor végén a nyárinak 60%-al (160%) több hely kellett a megálláshoz. A márkákat szándékosan nem nevesítették, mert a tesztnek nem az volt a célja, hogy egyeseket pellengérre állítsanak, másokat pedig piedesztálra emeljenek.

„Szépen látszik, hogy még a leggyengébben muzsikáló téli is jelentõsen jobb volt ezen a felületen, mint a nyári gumi. Ezzel azt gondolom, hogy a „Kell-e egyáltalán a téli gumi?” megmosolyogtató kérdését át is léphetjük. Azon a ponton, ahol az ÚJ1 gumival már állt az autó, a Használt10 gumival még majdnem további 21 méter kellett az álló helyzethez. Ez 4,5-5 autóhossznyi távolság” – ismertette Kõrös András.

A mûgyanta már más karakterû felületnek, és csúszósabbnak is bizonyult. Nincs egyenetlenség vagy süppedés, amibe némileg kapaszkodni lehetne. Tapadása a teljesen simára taposott hóval rokon. A százalékok látványosan el is szálltak, és ami még szembetûnõ, hogy lényegesen nagyobb a szórás a szomszédok között a havas fékezéshez viszonyítva.

„Itt már a legjobb Használt1 gumi is közel 40 %-ot bukott, épp annyit, mint havon a legrosszabb Használt10. Az utóbb említett versenyzõ pedig itt elvérzett, még a Nyári is megverte. Igaz 300% felett már szinte mindegy. Azt gondolom, ezt a táblázatot nem kell tovább magyarázni” – árulta el a szakember.

A vizsgálatokból és a mérésekbõl az új és használt téli gumik közötti tudásbeli különbség egyértelmûen kimutatható csúszós felületen. Ráadásul mindez a leglátványosabban éppen a fékezéseknél figyelhetõ meg. Tudva azt, hogy zömmel már a lökhárító többe kerül, mint 4 új téli gumi, erõsen megfontolandó, hogy bárki az élete kockáztatása nélkül elmerészkedjen-e 4 mm alá, vagy 4-5 év fölé a régiekkel.

„Ebben a tesztben az általános alapelveket kívántuk a középpontba állítani. Láttuk, hogy az alanyok közötti sorrend milyen rapszodikusan ingadozott, így megesett, hogy a prémium márkák is erõsen lecsúsztak a listán a Használt kategóriában. Megfigyelhetõ, hogy a profilmélység csökkenése mellett az öregedés hatásaival is számolni kell.

A legnagyobb csapda azokra leselkedik, akik használt téli gumi vásárlására adják a fejüket. Gyakran a tesztben szereplõ abroncsoknál idõsebb (9-12 év) és kopottabb (2 mm) gumikat is eladásra kínálnak. Persze minden az anyagi háttéren múlik, de jó, ha tudjuk, hogy mi is kerül a mérleg másik serpenyõjébe. Éppen ott járunk pórul majd ezekkel az abroncsokkal, ahol a leginkább számítanánk rá. Csúszós felületen” – összegzett Kõrös András.

Nemcsak a közutakon, hanem a sportpályákon is nagyon fontos a helyesen, az idõjárásnak és a körülményeknek tökéletesen megfelelõ gumiválasztás. Ha valaki, hát Michelisz Norbert ennek igazságtartamát igencsak megtapasztalhatta eddigi pályafutása során. Az idei WTCC-világbajnokság privát pontversenyét vezetõ pilóta teljesen egyetért a tesztet végzõ szakemberekkel, miszerint téli gumi esetén minden évben vizsgáltassuk be az abroncsokat felrakás elõtt, hogy még a tûréshatáron belüliek a mért adatok.

„Ha valaki nem megfelelõ állapotú abronccsal közlekedik, akkor a fékútja akár a kétszeresére is megnõhet. Éppen ezért a mostanihoz hasonló idõjárási körülmények esetén a gumik állapota mellett ugyanolyan fontos a téli gumi használata, ami a következõ hónapokban akár életet is menthet. Sokszor elhangzik, de nem lehet elégszer ismételni, hogy nem csak hóban, csapadékos idõben fontos a téli gumi, hanem hét fok alatt akár száraz idõben is. Sõt, sokszor bizony az is jelentõsen rontja egy gumi állapotát, ha ugyan nem használjuk sokat, de éveket áll a garázsban” – közölte Michelisz Norbert, a Zengõ Motorsport versenyzõje, a Tanpálya hivatalos Arca.