Európában átlag 8, hazánkban átlag 12 éves autókat biztosítanak
2012.12.11
A legtöbb közép-kelet-európai országban a jármûvezetõknek csak elenyészõ százaléka köt cascót autójára. Romániában és Horvátországban például csak az autósok ötöde, Csehországban valamivel többen, a jármûvezetõk 25%-a, miközben Bulgáriában mindössze 5%, Szerbiában pedig ennél is kevesebb, 3% rendelkezik cascó biztosítással. Szlovénia számít a másik szélsõségnek, ott az autósok közel felének van cascója – derül ki a Generali PPF felmérésébõl.

A Volkswagen autók a leginkább biztosítottak a KEE országokban, azon belül is Romániában, Horvátországban és Lengyelországban. A szerb vezetõk körében ezzel szemben a Zastavakra, a csehek és szlovákok pedig a Skodákra kötik a legtöbb cascó biztosítást. Bulgáriában és Magyarországon az Opel márkájú autók a leginkább biztosítottak.

A legtöbb kgfb-t Volkswagenekre kötik a régióban, nem meglepõ módon ehhez a márkához kötõdik a legtöbb kárigény is. A második legtöbb kárbejelentés Fordokhoz kapcsolódik a felmérés szerint.

Cascó biztosítások esetében ezzel szemben az Opelekhez kötõdik a legtöbb kárbejelentés, második helyen pedig a Skodák végeztek Közép-Kelet-Európában. Egyedül Bulgáriában és Szlovéniában nem került be a márka a top 5 legbiztosítottabb gépjármû közé.

A Generali PPF Holding biztosítótársaságai által biztosított jármûvek átlagos életkora 8-tól 16 évig terjed: a szlovének jellemzõen 8 éves autókat, a bolgárok 16 éves autókat biztosítanak. A kgfb-vel rendelkezõ jármûvek leggyakoribb életkora 11 év, míg cascót jellemzõen fiatalabb, 3 év körüli autókra kötnek. Lengyelországban és Szlovákiában elsõsorban új autókra kötnek cascót a tulajdonosok.

Az Európai Unióban a biztosított autók átlagéletkora 8,2 év, azonban hazánkban illetve Csehországban ez közelebb áll a 12 évhez. Az egyre öregedõ autók tendenciáját a Generali statisztikái is megerõsítik.

A kgfb és cascó biztosítással rendelkezõ autók jellemzõen szürke, piros, illetve fehér színûek. A magyar vezetõk körében az ezüstszürke vezet, hasonlóan az európai trendekhez, Szerbiában ezzel szemben az emberek 16%-a fehér autót vezet, a csehek 12%-a pedig metál szürkét. A második leggyakoribb autószín a legtöbb országban a piros.

A Generali felmérésére a Cseh Köztársaságban, Szlovákiában, Szlovéniában, Szerbiában, Romániában, Magyarországon, Lengyelországban, Horvátországban és Bulgáriában került sor.