800 milliós lakástûz, 6 milliós térdszalag-szakadás: milliárdokat fizetett ki idén a Generali
2012.12.21
2012-ben a Generali Biztosító közel 20 milliárd forintot fizetett ki vagyonkárokra, melynek megközelítõleg a felét a lakásokat érintõ káresetek tették ki. Az élet- illetve a balesetbiztosítások után nagyságrendileg 3 milliárd forintot fizetett ki a társaság, míg a gépjármûkárok – a casco és a kgfb kifizetések együttesen – összesen 7 milliárd feletti tételt jelentettek. Naponta tehát csaknem 1000 káreset történik a Generali ügyfeleivel: a legnagyobb károk között szerepelt egy 800 milliós lakástûz, egy 20 milliós leégett teherautó és egy 6 milliós térdszalag-szakadás.

A Generali Biztosító 2012-ben összesen csaknem 20 milliárd forint értékû vagyonkárt fizetett ki. A lakásokat és társasházakat érintõ káresetekbõl összesen 190 ezer volt az idei évben, ami megközelítõleg 9,5 milliárdos kifizetést vont maga után. Ezzel szemben – szintén a vagyon üzletágban – a vállalati biztosítások és a felelõsségbiztosítások terhére közel 30 ezer bejelentés érkezett, összesen közel 10 milliárd forint értékben. Érdekesség, hogy a legnagyobb becsült kár mégis a lakásbiztosítás esetében történt az idei évben: egy budai villában történt tûzeset miatt csak ebben az egy esetben 800 millió forintos kár keletkezett. A második legnagyobb kárt egy energiaszolgáltató gázturbinájának meghibásodása okozta, ahol 200 milliós volt a becsült kárösszeg, a sorban a harmadik pedig az a megközelítõleg 180 milliós kár volt, amit egy megyei önkormányzat tulajdonában lévõ idõsek otthonában okozott a tûz.

A vagyonkárok kártípus szerinti megoszlásánál a vízvezetékekkel kapcsolatos problémák, az elemi károk és az üvegtörések voltak az elsõ három helyen 2012-ben. A nyári viharok – és ennek megfelelõen a viharkárok száma is – az átlagos értékek szerint alakult, ugyanakkor a mezõgazdaságot jelentõs aszály sújtotta, ami jól látható a kárkifizetésekben is.

A vagyonkárok rendezését a Generali mintegy 200 kárszakértõ közremûködésével végzi, évente összesen több mint 220 ezer kárt enyhítve. A lakásokat és házakat érintõ káresetek utáni helyreállításban komoly elõrelépés történt a Generalinál az elmúlt évben.
A biztosító egyedülálló kezdeményezésként olyan szakipari szervízhálózatot épített ki – például kõmûves, villanyszerelõ, festõ szakemberekkel – akik fix áron, megbízhatóan és gyorsan dolgoznak, így az ügyfélnek nem kártérítést fizet a társaság, hanem menedzseli a helyreállítási munkálatokat, amivel idõt és energiát takaríthatnak meg a károsultak

Az elõzõ évhez hasonlóan alakultak a gépjármû károk a Generali ügyfelei körében. Közel 70 ezer károsultnak nagyságrendileg 7 milliárd forintot fizetett ki a biztosító. A legnagyobb károk között szerepelt idén egy különleges fafeldolgozó felszereléssel ellátott teherautó, mely mûszaki hiba folytán teljesen kiégett (20 millió forint), egy parkolás közben spontán kigyulladt Ferrari (14,5 millió forint), és egy híd alá szorult teherautó is, mely úgy elmozdította a hidat, hogy a rajta fekvõ vasúti sín is megsérült, 14 millió forintos kárt okozva ezzel. A társaság az idén eddig összesen csaknem 70 ezer gépjármû károsultat regisztrált. A Generali a károk gyors és megbízható kijavíttatását a piacon a legkiterjedtebb, 1500 szervizt tömörítõ hálózattal segíti.

Értelemszerûen a bejelentett gépjármûkárok döntõ többségét képezik a jármûben keletkezett károk (68%), melyet az üveg- és asszisztansz károk követnek (15 és 14%), ezekhez képest pedig szinte elhanyagolhatóak a dologi károk illetve a személyi sérülésbõl eredõ esetek száma (2 és 1%). Idén a legtöbb gépjármûkár a jármûvek egymással (40%), illetve külsõ tárgyakkal történõ ütközése (36%) miatt keletkezett. Jelentõs számú bejelentést regisztrált a biztosító mûszaki hiba okán is (12%), míg az elemi károk és a rongálás az összes eset 3-3%-át tették ki.

A Generali szakértõi a káreset bejelentésétõl számítva 24 órán belül felveszik a kapcsolatot a károsulttal, 48 órán belül elvégzik a helyszíni szemlét és további 2 nap alatt – ha nincs egyéb hatóság vagy harmadik fél közremûködését igénylõ körülmény – le is zárják az ügyet és megtörténhet a kifizetés. Így a kárügyek 80 százalékánál 2 napon belül megtörténik a kárfelvétel, minden ötödik esetben pedig 5 napon belül le is zárják a kárügyet.

Az élet- és balesetbiztosítások esetében összesen 40 ezer káresetet regisztrált a Generali, melyekre közel 3 milliárd forintos kifizetése volt a társaságnak a járadékfizetési kötelezettségeket is figyelembe véve. Az egyik legnagyobb kifizetés egy sportsérülés kapcsán történt: kosárlabdázás közben az ügyfél térdszalag-szakadást szenvedett, ami 10%-os maradandó egészségkárosodást jelentett, amiért összesen 6 millió forint feletti összeget fizetett a társaság. Jellemzõek voltak az idei évben a csonttörések is, melyekre átlagosan 50-100 ezer forint közötti összeget fizetett a Generali. Volt azonban olyan ügyféle is a társaságnak 2012-ben, aki biciklibalesetét követõen combnyaktörést szenvedett, és ezért összesen közel 1 millió forintos kifizetést kapott a biztosítótól.