Tízéves mélyponton a biztosítók kárkifizetése
2013.03.19
Tízéves mélypontra esett vissza 2012-ben a kárkifizetések mértéke a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításoknál (kgfb), ugyanakkor ez nem ellensúlyozza a díjbevétel csökkenését, így nem lehet a tarifák további mérséklõdésére számítani - írta a Világgazdaság.

A lap keddi számában a PSZÁF adatai alapján ismerteti: valamivel több, mint 58 milliárd forintot fizettek ki tavaly a biztosítók a kgfb területen bekövetkezett károk után, amely 5,8 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

Ezzel a kárkifizetések összege tízéves mélypontra esett, hiszen hasonlóan alacsony mennyiségre 2003-ban volt utoljára példa. A visszaesés ugyanakkor nem jelenti automatikusan a tarifák további csökkenését, hiszen a díjbevételek összege is csökkent, ráadásul jóval markánsabb mértékben: a tavalyi, 74,8 milliárdos díjbevétel 12,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

A kárkifizetések hátterében több tényezõ is meghúzódik. A legfontosabb, hogy a biztosított jármûvek átlagéletkora a válság idõszakában ismét nõni kezdett, hiszen drasztikusan visszaesett a forgalomba helyezett új gépkocsik száma. Ebbõl eredõen az egy káreseményre jutó kifizetés is mérséklõdik, hiszen egy öreg autó forgalmi értéke, és azon keresztül az utána kifizetendõ összeg is jóval alacsonyabb. Másrészt a közúti balesetek száma is csökken Magyarországon, amely jelentõs részben a jármûvek alacsonyabb futásteljesítményével magyarázható.

A tarifák még mindenesetre komoly mérséklõdést mutattak 2012-ben, akár a kgfb-rõl, akár a casco szerzõdésekrõl van szó.

A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint tavaly folytatódott - igaz, érezhetõ mértékben lassult - a környezõ országokhoz képest alacsonynak számító gépjármû-biztosítási termékek átlagdíjának mérséklõdése. A casco 82 100 forintos átlagdíja 8,4 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás átlagos díja 19 600 forint volt 2012 végén, ami töredéke az európai uniós átlagnak - írta a Világgazdaság.