Az elmúlt 12 hónapban, az EMEA térség (Európa, a Közel-Kelet és Afrika) vállalkozásainak 63 százaléka jelezte, hogy olyan rajtuk kívül álló és kiszámíthatatlan események miatt, mint például gazdasági zavarok (24%), kedvezõtlen idõjárási viszonyok (19%) vagy a beszállítók csõdje (16%), fennakadásokat tapasztaltak értékláncaikban.
Az Egyesült Királyságban ez az eredmény magasabb lett, mint az EMEA régió átlaga, elérte a 70 százalékot is.
A Managing the Value Chain in Turbulent Times címû jelentés az EMEA régió nagyvállalatainak 677 vezetõjével készített interjúkon alapul. A válaszokból kiderült, hogy az értékláncban bármilyen fennakadást tapasztaló vállalatoknál átlagosan 63 napnak kellett eltelnie az eseményt követõen, hogy a mûködés visszatérjen a normális kerékvágásba.
Az ezzel járó költségek összege átlagosan elérte a 450 ezer fontot, beleértve a kiesõ értékesítésbõl származó károkat, az elvesztett ügyfeleket, a termékvisszavonásokat, valamint az értéklánc újjáépítésével járó költségeket.
A probléma mértékének ellenére, a szervezetek háromnegyede elismerte, hogy egyelõre nem végeztek a lánc minden elemére kockázatkezelést. A jelentés azt is megállapította, hogy azon cégek 58%-a, amely nem végzett még átfogó kockázatfelmérést, tapasztalt már fennakadást az értékláncában, amely rávilágít a felkészülés fontosságára.
A kutatás, melyet a Dynamic Market megbízásából készített az Oracle, megállapította továbbá, hogy az EMEA térség nagyvállalatai számára a különféle jogszabályoknak, kereskedelmi megállapodásoknak történõ megfelelés is kihívást jelentenek.
A megkérdezettek 79 százaléka nyilatkozta, hogy legalább egy jogszabály, vagy kereskedelmi szabályozás befolyással van értékláncaira. A kutatásokból kiderült az is, hogy a vállalatok jelentõs része küzd, hogy ezeknek a szabályoknak megfeleljen, és 30 százalékuk legalább egynek nem volt képes eleget tenni a megelõzõ12 hónapban.
A vezetõ döntéshozók 82 százaléka nyilatkozta, hogy szervezete egyes osztályai vagy csoportjai rosszul informáltak, továbbá 85 százalékuk állította, hogy a termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos határidõk betartása is problémát jelent, amely nagyrészt a kommunikáció hiányából fakad.
Ezeknek a kommunikációs problémáknak sok esetben a nem megfelelõs kommunikációs infrastruktúra az oka. A vezetõk 61 százaléka állította, hogy a belsõ kommunikáció és az együttmûködés hiányosságaiért az információhiány, illetve a technológiai problémák tehetõk felelõssé.
További 21 százalék a nem kompatibilis technológiát, 27 százalékuk pedig a nem megfelelõ informatikai rendszereket hibáztatja a kommunikáció, kollaboráció hatékonytalanságáért.
A felmérésbõl látható, hogy a kommunikáció és az együttmûködés hiánya, továbbá a nem megfelelõ kockázatkezelés és elégtelen compliance intézkedések mûködési zavarok és pénzügyi veszteségek kockázatának teszik ki a vállalkozásokat.