Mitõl tartanak leginkább a terjeszkedõ európai cégek?
2013.05.10
Az európai vállalkozások úgy vélik, hogy a legnagyobb veszély, amivel új piacokon való terjeszkedés során szembe kell nézniük, az a helyi elõírásoknak, jogszabályoknak való megfelelés – derül ki a QBE felmérésébõl.

A compliance-t a megkérdezett európai vállalatok 44%-a, a kulturális különbségeket és eltérõ üzleti gyakorlatot 35%-a, a pénzügyi kockázatokat és bizonytalanságot 33%-a, míg a politikai kockázatot és bizonytalanságot 28%-a nevezte meg aggodalomra okot adó tényezõként az új piacok felé nyitás esetén.

A felmérésbõl az is kiderült, hogy a vállalatoknak csak igen elenyészõ százaléka venné igénybe biztosítója szakértelmét ezen kockázatok mérséklésére. A cégek 24,3%-a áll kapcsolatban olyan nemzetközi biztosítóval, amely vele azonos országokban folytat üzleti tevékenységet, és mindössze 3,1%-a mondta azt, hogy a biztosítója kiválaszatásakor ügyel arra, hogy olyat válasszon, amely a helyi piac adó- és jogszabályi megfelelésben segítséget tud nyújtani.

Meglepõ az az eredmény is, miszerint a megkérdezettek mindössze 7,3%-a tekinti a “legfontosabbnak”, hogy egy biztosító képes legyen helyben azokban az országokban a kárigényeket kezelni, ahol a cég üzleti tevékenységet folytat.

A felmérésben résztvevõ vállalkozások 66%-a mondta, hogy a következõ öt évben nemzetközileg is terjeszkedni szeretne. 57%-uk a meglévõ piacokon tapasztalható gazdasági visszaesést, 51% a külföldi piacokon elérhetõ üzleti növekedési lehetõségeket, és a befektetéseken elérhetõ hozamokat nevezte meg a külföldi terjeszkedés elsõdleges indokaként. Ezek a cégek az európai piacokon túl Ázsiában (29%), Dél-Amerikában (27%) és Afrikában (16%) is szeretnének üzleti lehetõségeket kihasználni, azonban tartanak ezen kevésbé ismert régióktól, az ottani mûködési kockázatoktól.

Az olasz és spanyol cégek a leglelkesebbek a nemzetközi terjeszkedés kérdésében: rendre 83% és 73% mondta azt, hogy növelni szeretné azon országok számát, ahol üzleti tevékenységet folytat. Szintén az olasz és spanyol cégek 82%, illetve 87%-a gondolja úgy, hogy rosszabbul boldogul európai társainál.

Ezzel szemben a német (49%) és a brit (40%) vállalkozások úgy vélik, hogy jobban megy nekik, mint európai társaiknak, ennek megfelelõen jelentõsen kevesebb százalékuk szeretne földrajzi értelemben is terjeszkedni (44%, illetve 43%-uk).

Az üzleti biztosításokra szakosodott QBE felmérésében több mint 500 vállalat vett részt az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban.