Gyanúsan hamar tönkremennek a háztartási gépek
2013.06.11
Garanciális idõszak után néhány hónappal elsötétülõ LCD tévé, hirtelen meghibásodó hároméves mosógép, túlforrósodás miatt kidobott, egyébként még újszerû porszívó – a hétköznapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyártók az elektromos háztartási eszközöket nem az örökkévalóságnak tervezik. A Genertel által megkérdezett ügyfelek 46 százalékának volt már hasonló tapasztalata, elsõsorban a mosógéppel és a tévével. A probléma súlyát jelzi az is, hogy ennek a kockázatnak a fedezetére egyre több biztosító kínál lakásszerviz biztosítási csomagjában kiterjesztett garanciát.

Szerelõk és fogyasztóvédõ oldalak tanúsága szerint szinte minden mûszaki eszköz tartalmaz egy olyan alkatrészt vagy beállítást, amely jelentõsen lerövidítheti az adott berendezés élettartamát. A túl korán, de már a garanciális idõ lejártát követõen jelentkezõ meghibásodást okozhatja például egy túlmelegedõ, rossz helyen elhelyezett kondenzátor, egy silány anyagból készült kapcsoló – a lehetõségek palettája szinte végtelen. Az eredmény sokszor az, hogy a drága vagy néhány év múlva már elérhetetlen pótalkatrész miatt a tulajdonos kénytelen lesz új terméket vásárolni.

Az ily módon megkárosított fogyasztó a következõ vásárlás során is ugyanolyan kiszolgáltatott marad: szakemberek szerint a legnagyobb márkák termékeinek megvásárlása sem feltétlenül jelent garanciát a tartósságra. A megoldás a háztartási eszköz hétéves koráig kiterjesztett garanciabiztosítás lehet, amelyet a biztosítók általában komplexebb lakásbiztosítások részeként, de sokszor önálló lakásszerviz csomagokban is kínálnak.

A kiterjesztett garancia iránti piaci igényt jól mutatja, hogy a Genertel által megkérdezett háztartások 46 százalékában már elõfordult, hogy valamelyik elektromos készülék a garancia lejárta után röviddel hibásodott meg. Az ilyen tapasztalatokkal rendelkezõk leggyakrabban, 37 százalékban a mosógépet jelölték meg, 27 százalékban a tévé, 16 százalékban a hûtõgép bírta túl rövid ideig, de elgondolkodtató, hogy a ritkább, csupán minden harmadik háztartásban elõforduló mosogatógépet is 14 százalékban említették.

A röviddel a garancia lejárta után meghibásodott készülékek 17 százalékát a tulajdonosok nem javíttatták meg, elsõsorban arra hivatkozva, hogy nem érte volna meg a befektetett összeg és utánajárás. Kétharmadnyian ugyanakkor éltek a javíttatás lehetõségével, 39 százalék a javításért legalább ötezer forintot fizetett ki. Mindez nem kevés összeg, fõként, ha figyelembe vesszük, hogy 43 százaléknyian további kiszállási díjat is fizettek a szerelõnek.

„A számok egyértelmûen azt jelzik, hogy egy havi néhány száz forintba kerülõ, háztartási eszközök széles körére kiterjedõ, az eszközök hét éves koráig is kiterjedõ garancia a legtöbb háztartás számára ésszerû biztosítási lehetõség – mutat rá Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Ezt mutatja, hogy egyre több biztosító termékpalettájának válik részévé a kiterjesztett garancia. A feltételek között azonban lényeges eltérések lehetnek, ezért kötés elõtt fõként a fedezetbe bevont eszközök körére, a maximális élettartamra, illetve a térítési maximumra vonatkozó feltételeket célszerû áttekinteni.”