Válságban Oroszország gépjármû-biztosítási piaca
2013.06.21
Komoly problémák jellemzik az oroszországi kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási piacot, miután az orosz kormány olyan törvényjavaslatot kíván elfogadni, melynek értelmében szükség esetén meg kellene novena a kgfb-fedezet szintjét. Mindez a biztosítók tömeges piacelhagyásával fenyeget.

Áprilisban az Állami Duma törvényjavaslatot nyújtott be, amely megnövelné a kgfb limiteket. A törvény értelében a maximális biztosítási kárkifizetések összege személyi sérülések, egészségkárosodás és haláleset esetén 170 ezer rubelrõl 530 ezer rubelre nõne, míg vagyoni károk esetében 127 ezer rubelrõl 425 ezer rubelre emelkedne.

A kgfb alaptarifák, melyek összege 2100 rubel, nem változtak, azonban a kormány a tarifafolyosót állítana fel, hogy meghatározza a díjak maximális és minimális szintjét. A tarifák tartományon belüli kiigazítására a következõ 15 hónapban kerülne sor, amikor az új jogszabály várhatóan hatályba lép.

Emelkedõ tarifa

A biztosítók nem fogadták kitörõ lelkesedéssel az egyelõre még meghatározatlan tarifatartomány ötletét. Az orosz gépjármûbiztosítók szövetségének vezetõje szerint gazdaságilag a jelenlegi tarifák több mint 70%-os emelése lenne indokolt.

A törvény benyújtását követõ napokban a szövetség tagjai a tarfiák emelését követelték, május végén pedig levelet írtak a kormánynak, melyben azt állították, hogy kritikus helyzet alakult ki a piacon, amely akár annak összeomlását is eredményezheti. A kormány azonban nem reagált a levélre.

"Ügyetlen zsarolás"

A közlekedési, pénzügyi és belügyi minisztérium képviselõi nem kívántak részt venni a gépjármûbiztosítók szövetségének éves közgyûlésén sem, sõt, a miniszterelnök-helyettese, Igor Shuvalov “ügyetlen zsarolásnak” nevezte a biztosítók kérését. Véleménye szerint a kormány nem fog engedni a nyomásnak, a tarifákról pedig további kalkulációkat követõen fog dönteni a kormány. A válasz mondhatni sokkolta a biztosítókat, támadásnak minõsítve azt az iparággal szemben.

Piacelhagyók

Míg a viták javában zajlottak, két nagy biztosítótársaság úgy döntött, hogy csökkenti jelenlétét a piacon. A Reso-Garanty hat oroszországi régióban csökkentette kgfb-értékesítését.

Ingosstrakh – a második legnagyobb gépjármû-biztosító – azt mondta, hogy piaci részesedését az év végéig a jelenlegi 10%-ról, 7-8%-ra kívája csökkenteni. Az idei év elsõ negyedévében a piaci részesedése már 8,5%-ra csökkent.

A statisztikák csak olajat adtak a tûzre. A gépjármûbiztosítók szövetsége szerint az idei elsõ negyedévben a kgfb-díjbevételek 11,5%-kal, 27 milliárd rubel fölé emelkedtek éves szinten, ugyanakkor a kárkifizetések egyharmadával, 18 milliárd rubel fölé nõttek.

A orországi kgfb-piac tíz éve alatt elõször fordult elõ, hogy a díjbevételek kisebb mértékben nõttek, mint a kárkifizetések.

Reputációs kockázat

A kgfb-körüli helyzet nem igazán javított az orosz gépjármû-biztosítók megítélésén. Az idei elsõ negyedévben az orosz pénzgyi felügyelethez benyújtott panaszok több mint harmada a biztosítási piachoz kapcsolódott.

Ebben a negyedévben tett közzé az Expert RA hitelminõsítõ intézet az orosz biztosítás piac tavalyi évérõl szóló jelelntését. A bruttó díjbevétel 20%-kal haladta meg az elõzõ évit, közel 860 milliárd rubel volt. A növekedés fõ motorja a bankbiztosítások voltak, de a gépjármûbiztosítási ágazat is jól teljesített.

2012-ben a Rosgosstrakh lett a legnagyobb piaci szereplõ, piaci részesedése 14,3% volt. Az Alfa Strakhovanie biztosítási csoport szintén bekerült a top5 szereplõ közé, a VTB biztosító pedig jelentõsen megerõsített piaci pozícióját, így a 15. helyrõl a kilencedikre lépett elõ. Az Expert RA becslései szerint 2012-ben a tíz legnagyobb oroszországi biztosító a teljes piaci díjbevétel 61,2%-át szerezte meg.