Bár törvény írja elõ, mégsem biztosítják az orosz utasokat
2013.06.27
Komoly akadályok hárultak az utasszállítókra vonatkozó kötelezõ felelõsségbiztosítást elõíró törvény végrehajtása elé Oroszországban, miután a legtöbb utasszállító társaság még nem kötött szerzõdést biztosítóval – írja a The Moscow Times.

A törvény, amely minden utasszállítót – a taxik kivételével – arra kötelez, hogy utas-balesetbiztosítást kössön, idén március 14-én lépett hatályba Oroszországban. Az idei év elsõ öt hónapjában körülbelül 400 baleset történt Oroszországban a felszíni tömegközlekedésben – közölte a felelõsségbiztosítók nemzeti szövetségének (NSSO) elnöke, Andrei Yuryev. Több mint 1200 ember sérült meg és 78 haláleset történt a balesetek során. További 7 ember halt meg helikopter balesetekben. Az NSSO egyébként a tömegmédiából szerzi az információit.

Ezek a számok azonban csak elenyészõ töredékét alkotják a felszíni tömegközlekedést érintõ, januártól májusig bekövetkezett balesetek rendõrségi számainak. A teljes biztosítói kifizetések az NSSO baleseti adatai alapján az elsõ öt hónapban 615 millió rubelre rúgtak, amely az NSSO szerint is jelentõsen alulbecsült lehet.

Tavaly nem kevesebb, mint 21,4 millió utast szállítottak az oroszországi közlekedési vállalatok a közlekedési minisztérium adatai szerint. Mióta a törvény hatályba lépett, 7,8 milliárd utasra kötöttek biztosítást – az NSSO adatai szerint.

A piac már szembesült az elsõ komoly problémával: az utasszám szándékos eltitkolása, valamint a közlekedési típusok manipulációja a biztosítási díjak csökkentése céljából – állítja Sogaz biztosító vezérigazgató-helyettese, Nyikolaj Galushin. A szállító cégek száma, amelyek megkötötték már utasaikra a felelõsségbiztosítási szerzõdéseiket, még mindig igen alacsony, mindössze a cégek 10-15%-áról mondható el.

Legalább jövõ májusig el fog tartani, amíg mindenki megérti a törvény mûködését, és a biztosítási díjak is beállnak – véli az Ingosstrakh biztosító vezérigazgató-helyettese - Ilya Solomatin. A biztosítók mindössze néhány hete kezdték meg az elsõ kifizetéseket – tette hozzá a vezetõ.

A fõ probléma az, hogy az utasok nem tudják, hogy joguk van biztosítási kártérítésre, a közlekedési vállalatok pedig nem tájékoztatják õket – tette jozzá Yuryev.

A Vedomosti orosz üzleti lap által megkérdezett biztosítók szerint az alapvetõ problémát – mind regisztráció, mind tájékoztatás szempontjából – a mikrobuszosok jelentik.
Azon cégek, amelyek nem kötnek biztosítás utasaikra, maximum 1 millió rubelnyi bírságra számíthatnak. Azonban számos minibusz egyéni vállalkozóként van beregisztrálva, amelyre mindössze 50 ezer rubel bírság szabható ki. A szankciókat ráadásul egyedül az ökológiai, technológiai és nukleáris felügyelet (Rostekhnadzor) szabhat ki, a közlekedési rendõrök nem.

Yuryev szerint az elsõ és legfontosabb lépés annak meghatározása lenne, hogy miként lehet kideríteni, hogy mely utasszállítók nem rendelkeznek biztosítással. Minden jármûben fel kellene tûntetni a biztosítóról és a kártérítés mikéntjét bemutató információkat.