Egyre rosszabb autókkal vágnak neki a magyarok a nyárnak
2013.07.04
Átlagosan minden tizedik magyar turista rossz mûszaki állapotú jármûvel vág neki a világnak megkockáztatva, hogy tréleren hozzák vissza az autót, vagy külföldi szervizben vagyonokért javítják – derül ki egy gyors felmérésébõl. Nyáron havonta csaknem tízezren hívják a világ minden tájáról a hazai segélykérõ vonalakat.

Akinek van rá biztosítása, annak akár a benzint is a helyébe viszik, sõt telefonos tolmács segíthet még a shoppingolásban is. Másoknak viszont súlyos százezrekbe kerülhet még egy rövid külföldi kiruccanás is.

Nyáron havonta átlagosan 8-10 ezer, részben külföldön bajbajutott autós hívja éjjel, nappal a hazai segélykérõ központokat, sokszor Romániából, Szerbiából, Horvátországból és Ausztriából is megcsörgetik a 14 567-es számot. A többségük a lerobbant, úton rekedt kocsijához kér segítséget, de van, aki „csak” tolmácsot szeretne vonalvégre kapni, mert nyelvi nehézségei támadtak külföldön – olvasható a Generali csoporthoz tartozó Europ Assistance és a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. közös közleményében.

Folyamatosan nõ a segélyhívások száma, amibõl nemcsak arra lehet következtetni, hogy romlik a magyarok tulajdonában lévõ jármûvek általános mûszaki állapota, hanem arra is, hogy ha nem is tömegével, de egyre többen kötnek assistance szolgáltatást, s élnek is a lehetõséggel.

Ennek ellenére a magyar turisták jelentõs része nincs tisztában kocsija mûszaki állapotával, ezért derült égbõl villámcsapásként éri, ha a városi körülmények között még viszonylag jól mûködõ jármûve az országúton felmondja a szolgálatot, s már nem „lábon”, hanem vonaton jön haza, vagy kinti szervizben köt ki. A felkészületlenség következménye mindkét esetben kisebb vagyon, több százezer forintnyi javíttatási vagy szállítási költség – hivatkozott a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. tapasztalataira Németh Péter kommunikációs vezetõ. A cég a közelmúltban gyors felmérést végzett ügyfelei körében, s kiderült, még a rutinos külföldre járók között sincs mindenkinek úgynevezett assistance biztosítása, holott az egy évre köthetõ, valamivel több, mint 13 ezer forintos szolgáltatás ára az említett mûszaki problémák esetében busásan megtérül.

A CLB felmérése szerint azok, akik mindig is használt, kevésbé jó kocsival jártak, óvatosabbak, sokkal gondosabban készítik a kocsijukat is a nagy útra, mint azok, akik megélhetésük érdekében a luxuskocsiból ültek át egy használtba. Õk ugyanis megszokták, hogy mindig tökéletes autó gurul alattuk, s teljesen felesleges egy hosszabb út elõtt alaposabb átvizsgálásra vinni. Õket különösen váratlanul éri, ha a kocsi külföldön felmondja a szolgálatot. A helyzetet tovább komplikálják a nyelvi nehézségek – köztudott, hogy a magyarok egy jelentõs része semmilyen idegen nyelven nem beszél –, s ez újabb megpróbáltatást jelent annak az egyébként is szerencsétlenül járt autósnak, akinek egy idegen országban, egyedül kell intézkednie. Tapasztalatok szerint még mindig nem elegen tudják, hogy az, akinek van assistance szerzõdése – különösen a Europ Assistance új, AutoSOS szolgáltatása – annak, a biztosító minden mûszaki hibával kapcsolatos költségét megtéríti, ráadásul a nap 24 órájában telefonos tolmácsot is garantál. Üdítõ kivétel az olyan utas – említi Németh –, aki nemcsak megköti a szerzõdést a szolgáltatásra, hanem indulás elõtt ki is próbálja: például felhívja a tolmácsot induláskor, hogy meggyõzõdjön róla, számíthat-e rá.

A segélyvonalat egyébként idén már szokatlanul sokan, 11 ezernél többen hívták, aminek elsõsorban a március 15-i emlékezetes havazás az oka, amikor autók ezrei rekedtek az autópályákon a hó fogságában. Abban a helyzetben sokan kérték az Europ Assistance munkatársainak a segítségét – nyilatkozta Kalmár László a cég ügyvezetõ igazgatója. Volt, aki benzint kért, mert a hóban rekedve 24 óráig fûtött, elfogyott az üzemanyag, s legnagyobb meglepetésére kapott is, hiszen a segélyszolgálat munkatársai akár 10 liter benzint is kiszállítanak a pórul járt autósnak. Nyáron viszont országúton rekedt autókhoz riasztják legtöbbször az AutoSOS-t, csaknem minden szezonban elõfordul, hogy a rekkenõ hõségben kisgyerekes családok rekednek valahol az országúton a kocsiban. Ilyen esetekben a segélyközpont munkatársai különösen gyorsan intézkednek azért, nehogy a gyerekek bármiféle veszélybe kerüljenek – összegezte Kalmár László.

Az Europ Assistance adatai szerint a legtöbb segítséget – évente több ezerszer – a hazai utakon kérnek az autósok, de egyre többször hívják a segélyvonalat a környezõ országokból, például Romániából, Szerbiából, Horvátországból és Ausztriából, de Európán belül mindenhol mûködik a szolgáltatás. Az AutoSOS-t egyébként kevesebb, mint havi 700 forintért is meg lehet rendelni, s ezért egy éven belül többször is jár a segítség. A központban 24 órás ügyelet van, a bajbajutott autósokon a nap bármely órájában segítenek.