Aggódik az EIOPA az ár-összehasonlító oldalak miatt
2013.08.09
Kutatások azt mutatják, hogy Európában egyre népszerûbbek a pénzügyi termékek ár-összehasonlító oldalai, vagyis nõ az úgynevezett aggregátorok használata. Kérdés azonban, a kontinens is meg tudja-e ismételni az ár-összehasonlítás terén az Egyesült Királyságban elért sikereket.

Az aggregátorok iránti érdeklõdés növekedése miatt az Európai Biztosítás-és Foglalkoztatóinyugdíj-felügyeleti Hatóság (EIOPA) igyekszik kiterjeszteni hatáskörét az árösszehasolító oldalakra is. A hatóság által idén júliusban elindított konzultációs folyamat szeptember 23-án ér véget azzal a céllal, hogy útmutatót nyújtson az árösszehasonlító oldalak számára a legjobb gyakorlatokról. Erre a tervek szerint 2014 elsõ negyedévében kerül sor.

Különösen az EIOPA fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy az ügyfelek túlzottan a termékek árára hagyatkoznak ahelyett, hogy az egyéb szerzõdési feltételekkel foglalkoznának, de a biztosítók és aggregátor oldalak közötti szoros kapcsolatok, valamint bizonyos típusú termékek tekintetében az oldalak használhatósága is aggodalomra ad okot a hatóság szerint.

Útmutatásra van szükség

Az EIOPA hamarosan megjelenõ útmutatójára elsõsorban úgy kell tekinteni, mint egy kiegészítõ iránymutatásra az európai és a nemzeti jogszabályok számára, ami tehát nem jelent formális szabályozást. Elsõsorban a bevált gyakorlatokat fogja bemutatni, ami hasznára válhat a biztosítási termékeket összehasonlító weboldalaknak.

Az európai biztosításközvetítési irányelv (Insurance Mediation Directive- IMD) értelmében azok az ár-összehasonlító oldalak, amelyek a biztosítási termékek megvásárlását is lehetõvé teszik, biztosításközvetítõnek számítanak, így felügyeletük is ennek megfelelõ szabályok szerint zajlik egyes országokban, azonban szerepüket az IMD felülvizsgálata során tovább kell elemezni.

A kontinensen egyre növekszik az ilyen oldalak szerepe. Sõt, az Egyesült Királyságban a BGL biztosítási csoport – a 2006 óta mûködõ comparethemarket.com aggregátor oldal tulajdonosa – tavaly novemberben mutatta be franciaországi ár-összehasonlító oldalát, a Les Furets-t, de már megállapodást is kötött egy holland oldal létrehozásáról. Franciaországban komoly fejlõdés vár még ár-összehasonlító oldalakra: tavaly lakosság 25%-a egyenesen elutasító volt az ilyen oldalakkal szemben, és inkább közvetlenül a biztosítóval szeretett kapcsolatba lépni, idén azonban a BGL várakozásai szerint arányuk 14%-ra csökken.

Gyors növekedés

A CP Consulting Solutions nemrégiben készített felmérése szerint Spanyolországban és Olaszországban nõtt a leggyorsabban az elmúlt két évben az aggregátorok használata. Olaszorszában az ilyen oldalakon keresztül kötött biztosítások 2013 elsõ felében mintegy 58%-kal nõtt.

Nemrégiben a Google, az Egyesült Királyságot követõen Franciaországban és Németországban is belépett a gépjármû-biztosítási termékek ár-összehasonlító piacára, ami a piac további növekedését vetíti elõre.

A CP Consulting becslései szerint 2011-ben az aggregátor-piac bevétele Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Portugáliában, Spanyolországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban több mint 600 millió euró volt, amely 20%-os bõvülést jelent az elõzõ évhez képest. A legnagyobb piacnak továbbra is az Egyesült Királyság számít, amely a teljes bevétel több mint kétharmadáért felelt. Õt követi Németország és Franciaország.

Az ár-összehasonlító oldalak pontos számát meglehetõsen nehéz megmondani Európában, mivel gyakran jelennek meg új oldalak, melyek közül sok aztán igen rövid idõn belül meg is szûnik – állítja az EIOPA. A hatóság szerint ezek az oldalak a Cseh Köztársaságban, Spanyolországban, Franciaországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban a legkedveltebbek, ahol több mint 20 aggregátor oldal is mûködik. Ezzel szemben Ciprsuon, Izlandon, Lichtensteinben, Luxemburgban és Szlovéniában egyáltalán nem léteznek ilyen oldalak.

Jelentõs eltérések

Az aggregátor oldalak használata szakértõk szerint nõni fog Európában, azonban az egyes országokban más-más kihívásokkal kell szembesülniük a piaci szereplõknek. Spanyolországban például relative kedvezõ a helyzetük ezeknek az oldalaknak, Németországban azonban a gépjármû-biztosítási szerzõdések megújítása egyetlen idõpontban zajlik, ami nem túl elõnyös ezen oldalak szempontjából, így nem vonz túl sok belépõt a piacra.

A legnagyobb kihívást a piacon azonban nem a versenytársak legyõzése jelenti, hanem inkább az, hogy az ügyfelek inkább csak az árak összehasonlítására használják ezeket az oldalakat, mintsem biztosítás vásárlásra. Az aggregátor oldalak feladata tehát az, hogy meggyõzzék az ügyfeleket arról, hogy nem csak kutatásra, tájékozódásra, de vásárlásra is érdemes használni ezeket az oldalakat.