A FinTech iparágat sem hagyja érintetlenül a koronavírus
2020.04.06

Nem csak az otthonról dolgozó kollegák miatt a kiberbűnözésnek jobban kitett adatok jelentenek veszélyt a fintech vállalatokra, de a járvány a vállalatértékelésükre is hatással van, ami megnehezíti a bővüléshez szükséges forrásbevonást is. A Rosenblatt Securities brókercég jelentése szerint azonban a fintech piac nem minden szegmensét érinti azonos módon a járványhelyzet.

A jelentés a neobankok áttekintésével kezdődik. Az iparág ezen szegmense igen sok befektetőt és ügyfelet vonzott az elmúlt évtizedben. Európában a Revolut 5,5 milliárd dolláros értékelést ért el az év elején, miután 500 millió dolláros befektetést szerzett. Brazíliában a Nubank lépett be a „decacorn”, azaz a 10 milliárd dollárnál nagyobb értékű startupok közé, miután múlt nyáron 400 millió dollárnyi forrást szerzett. Mindezek ellenére ez a szegmens szembesülhet az elemzés szerint a legnagyobb problémákkal.

A koronavírus járvány miatt az üzleti aktivitás visszaeshet, a finanszírozási feltételek pedig szigorodhatnak. A jegybankok világszerte kamatvágást hajtanak végre, ami a neobankok kamatmarzsát érzékenyebben érintheti, mint a hagyományos bankokét, miután ők még inkább a tranzakciós bevételekre támaszkodnak, ami a járvány hatására várhatóan csökkenni fog.

Amennyiben finanszírozási költségeik arányosan nem csökkennek, ez szintén nehéz helyzetbe hozhatja ezeket az újtípusú bankokat. Az ügyfelek is inkább a hagyományos bankok irányába fordulhatnak, melyek működését jobban ismerik és mert ezen intézmények kellő tőkével rendelkeznek a viharok átvészelésére.

A Rosenblatt Securities szerint azonban pozitív kimenetele lehet a mostani helyzetnek a neobankok számára, hogy az emberek jóval nyitottabbakká válnak a digitális interakciókra és fizetésekre, a fizikai pénz kezelése helyett. A német N26 neobank például múlt héten azt nyilatkozta a FinTech Globalnak, hogy jelentősen nőttek a tranzakciói az elmúlt időszakban.

A jelentés által áttekintett következő szegmens az online hitelezőké, mint amilyen a Klarna. A Klarna elsősorban lakossági vásárlásfinanszírozással foglalkozik, közvetlenül hitelezhetik ügyfeleiket. Ezekre a digitális hitelezőkre csökkenő hitelezési, növekvő késedelmes fizetési és fizetésképtelenségi idők várnak. A gazdasági visszaesés következtében ugyanis a hitelállomány növekedése lassulni fog, így azok a vállalkozások, amelyek a rosszabb hitelminősítésű ügyfeleket hitelezik, elégtelen tartalékokkal szembesülhetnek, mikor ügyfeleik nem lesznek képesek visszafizetni a kölcsönöket. Komoly tesztidőszak elé néznek tehát az alternatív hitelezők, amelyek a hagyományos hitelezőbankokétól eltérő adatokat használnak a kockázatok elbírálásakor és a hitelezéskor.

A harmadik szegmens a befektetési szolgáltatások digitalizálásával kapcsolatos technológiáké, vagyis a wealthtech ágazaté. A jelentés szerint szintén nehéz időszak elé néz, miután az emberek várhatóan kevesebb pénzt fognak befektetni, illetve inkább az inkumbens vagyonkezelő cégekhez térnek vissza. Nem tesz jót a szegmensbe vetett bizalomnak az olyan események sem, mint a népszerű amerikai fintech-bróker, a Robinhood legutóbbi teljes elérhetetlenné válása, amikor ügyfeleik nem tudtak hozzáférni pénzükhöz, sem tőzsdei megbízásokat adni.

Utolsóként az insurtech szegmenst vette górcső alá a jelentés, ami az elemzők szerint a koronavírus járvány nyertese is lehet, itt ugyanis nem számítanak nagy kárkifizetésekre az elemzők, mivel a biztosítási szerződések jellemzően nem fedezik a pandémiás kockázatokat. Ráadásul a válság arra is ösztönözheti az embereket, hogy további fedezetet vásároljanak, legyen szó élet-, egészség-, vagy vállalati biztosításokról.

A szokatlan kockázatokkal (kiberbiztonság, éghajlatváltozás, társadalmi zavarok) foglalkozó egyéb biztosítási szegmensekben további befektetői érdeklődésre számít az elemzés az insurtech cégek iránt.