EIOPA: túlságosan az árra fókuszálnak a biztosítási ügyfelek
2013.12.11
Hiányos, vagy nem megfelelõ ügyfélinformációk, nem hatékony ügyféltanácsadás, a fogyasztók oldaláról nézve pedig a termékek által kínált védelem helyett inkább az árra történõ fókuszálás – nagyjából ezekre a következtetésekre jutott az Európai Biztosítás-és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) elsõ, fogyasztói trendeket vizsgáló jelentése.

A felmérés során azonosított további fontos biztosítói és közvetítõi gyakorlat a szerzõdési feltételek egyoldalú módosítása – derül ki az EIOPA által idén elsõ alkalommal elkészített, Consumer Trends címet viselõ jelentésbõl.

A jelentésben tehát egyértelmû trendekre hívja fel a figyelmet az EIOPA az európai biztosítók és biztosításközvetítõk gyakorlatában, ugyanakkor azt is megjegyzi, hogy az adatgyûjtést tekintve központi és nemzeti szinten is van még hova fejlõdni.

A mostani elsõ áttekintés csak a kezdetét jelöli az EIOPA folyamatos monitorozási feladatának. Ahol szükséges, ott pedig lépésekre is kész a szervezet annak érdekében, hogy elõsegítse a piacok biztonságát és megbízhatósását és a szabályozó és felügyeleti gyakorlatok konvergenciáját – jegyezte meg az EIOPA elnöke, Gabriel Bernardino a jelentés kapcsán.

A jelentéssel az a célja az EIOPA-nak, hogy beazonosítsa azokat fogyasztói trendeket, amelyek a fontos piacok potenciális sebezhetõségét növelik, illetve hogy ezek alapján új szakpolitikai javaslatok születhessenek. Idén elsõ alkalommal kerültek kvantitatív információk is begyûjtésre a felmérés során.

A jelentés által megállapított trendek közé tartozik az új értékesítési és marketing csatornák fejlõdése, az internetes hirdetés növekedése, és az árösszehasonlító oldalak széleskörû használata. Az EIOPA szerint az ügyfeleknek nyújtott információk mennyiségével és minõségével problémák vannak, csakúgy mint a tanácsadással, amely számos termék esetében téves értékesítéshez vezet, különösen az életbiztosítási és a unit-linked termékek esetében.

Ami az új, vagy kialakulóban lévõ termékeket illeti, mint amilyen a mobiltelefonok biztosítása, számos kérdést azonosítottak a jelentésben, többek között a fogyasztóknak nyújtott nem megfelelõ információk a szerzõdésekkel illetve a garancia hatályával kapcsolatban. Másik példa a biztosítási termékek számlacsomagokkal együtt történõ értékesítése, ahol az eltérõ termékekhez kapcsolódó túl sok információ között gyakran elvész az ügyfél, így nem képes tájékozott döntést hozni. Szintén a fejlesztendõ területek közé sorolja az EIOPA az összetett termékek lakossági ügyfeleknek történõ értékesítését.

A fogyasztókkal kapcsolatban a nemzeti felügyeleti hatóságoktól kapott információk alapján az EIOPA azt is megállapította, hogy – vélhetõen a pénzügy válság nyomán – az ügyfelek méginkább az árra fókuszálnak, a termék által nyújtott szolgáltatások helyett, ami a nem-életbiztosítási piacon folyó éles versennyel együtt erõsen lefelé nyomja az árakat.

Szintén sok felügyelet számolt be az életbiztosítási termékek iránti csökkenõ keresletrõl, miután az ügyfelek kezdenek visszatérni a unit-linked termékek felõl a klasszikus életbiztosítási termékek felé. A jelentést tevõ nemzeti felügyeletek mintegy negyede jelezte, hogy az ügyfelek egyre inkább olyan termékeket keresnek, amelyek nagyobb garanciát nyújtanak.

A jelentéssel kapcsolatban az európai biztosítók szövetsége, az Insurance Europe azzal a kifogással élt, hogy annak megállapításai „anekdotikus bizonyítékokon és nem pontosan meghatározott módszereken alapulnak, amely lehetetlenné teszi a pontos és érdemi következtetések levonását a biztosítási termékek Európai Unión belüli értékesítésével kapcsolatban”.

Azt az EIOPA is elismeri, hogy ez az elsõ év, hogy kvantitatív információkat is begyûjtenek a nemzeti felügyeleti hatóságoktól, ezért „nem lehet megalapozott mintát megállapítani”, vagy „teljes képet kapni” a témában.