Átlagosan 54 ezer forintot költünk karácsonyi ajándékokra
2013.12.11
Mintegy ötödével többet költ az idei karácsonyra a magyar lakosság a két évvel ezelõttihez képest – derül ki a Budapest Bank kutatásából. Az ajándékozásra szánt összeg 54 ezer forintra nõtt: a megkérdezettek átlagosan 7 személyt terveznek megajándékozni, egy-egy ember meglepetésére közel 8 ezer forintot költve. Az ajándékok beszerzése során egyre többen használják a hitelkártyájukat, vásárolnak az interneten, a készpénzhasználat pedig valamelyest csökkent 2011 óta.

Átlagosan csaknem 10 ezer forinttal szán többet idén a lakosság a karácsonyi ajándékozásra, mint 2011-ben. A legtöbben ugyanannyi szerettüket (átlagosan 7 személyt) tervezik meglepni, mint két évvel ezelõtt, tehát az egy ajándékra szánt összeg emelkedett az elmúlt évek során.

Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, az emberek többsége (41%) már a karácsony elõtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25% inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. Ugyanakkor 2011 óta valamelyest nõtt azok aránya (19%-ról 25%-ra), akik azt mondták, nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.

Mibõl vesszük a karácsonyi ajándékot?

A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetésébõl kívánja finanszírozni a karácsonyi kiadásokat — 30% azért, mert nincs megtakarítása, míg 20% úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34% egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. 4% mondta, hogy ilyenkor a folyószámla-hitelkeretét is igénybe veszi, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretébõl is költ ebben az idõszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján.

Lassan, de fokozatosan csökken a készpénzhasználat

A karácsonyi ajándékokért 2011-ben még több mint 80%-ban készpénzzel fizettek — ez az arány két év alatt 10%-kal csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13%-a használta ki a világháló elõnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.

Jelentõsen nõtt a hitelkártyát használók aránya is (15%-ról 27%-ra), és eközben a kártyahasználat is tudatosabbá vált. Azok, akik hitelkártyát is használnak a karácsonyi bevásárlás során, igyekeznek nem elkölteni a teljes hitelkeretüket. A kártyabirtokosok a visszafizetés miatt sem aggódnak: 60% biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidõre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.

Elõre törtek a webáruházak

Bár a legtöbb ajándékot (63%) még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak (2011-ben még csak a negyedikek voltak), 15%-os növekedést elérve (48%). Az internet térnyerésének vesztesei jellemzõen a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerûségükbõl.

A világhálót ma már szinte mindenki igénybe veszi az ünnepi készülõdés során — igaz, még nem mindenki használja ki annak minden elõnyét. A megkérdezettek 21%-a a lehetõ legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. Ennél kevesebben vannak azok (14%), akik bár interneten keresztül rendelik meg az ajándékokat, azonban inkább készpénzben, utánvéttel fizetnek. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsõsorban elõzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17% azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony elõtt.

Továbbra is a ruha, könyv, illatszer a sláger

A felnõtt lakosság fele nem tervezi meg elõre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülõdést a többség 3-4 héttel a karácsony elõtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.

A legtöbben az idén is ruhanemût (57%), illatszert (51%) vagy könyvet (49%) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, õket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg.