16 milliárd eurónyi biztosítást kötöttek az autókereskedõk Európában
2014.01.21
Európai autókereskedõk mintegy 16,3 milliárd euró értékben értékesítettek biztosítási szerzõdéseket 2012-ben, elsõsorban kiterjesztett garancia és asszisztencia szolgáltatásokat, valamint egy-egy európai országban elérhetõ niche-termékeket – derül ki a Finaccord jelentésébõl.

Az autókereskedõk által forgalmazott hat fõ terméktípus közé tartoznak a gépjármû-biztosítások, a kiterjesztett garancia biztosítások, az elõre fizetett szolgáltatási szerzõdések, a hitelbiztosítások, a garanciás vagyonvédelmi biztosítások és az asszisztencia biztosítások tartoznak, míg a niche-termékek között olyanok fordulnak elõ, mint az utasokra köthetõ balesetbiztosítások Ausztriában, vagy a gumiabroncs biztosítások az Egyesült Királyságban.

A fent említett szerzõdéses összegnek azonban csak valamivel több, mint felét, 8,6 milliárd eurót adták a 2012-es autóértékesítés során kötött új szerzõdések, a fennmaradó összeg korábbi években értékesített autókhoz kapcsolódó, de még mindig érvényben lévõ biztosítási szerzõdésekhez kötõdött.

2012-ben minden egyes ügyfélnek eladott új autó mellé átlagosan 448 euró értékben értékesítettek új gépjármû-biztosítási, kiterjesztett garancia és asszisztencia szolgáltatásokat nyújtó termékeket az autókereskedõk. Ugyanez az összeg használt autók esetben 261 euró volt – állítja a Finaccord. Ezek az összegek kizárólag a 2012-ben értékesített új szerzõdéseket tartalmazzák, amennyiben a korábbi években, azonban 2012-ben még érvényben lévõ szerzõdéseket is belevesszük, úgy a két piac esetében az összegek rendre 905 eurót és 467 eurót tettek ki.

Százalékban kifejezve ugyanakkor a használ autó piac nagyobb forgalmat tudott generálni 2012-ben: az eladott használt autók értékének mintegy 2,6 százalékának megfelelõ értékben kötöttek új biztosítást a kereskedõk, míg az új autók esetében ez az arány mindössze 2 százalék volt.

Egyes országokban az ezekbõl a pénzügyi termékekbõl befolyt bevételek a dupláját is meghaladták az európai átlagnak. Dániában, Franciaországban és Olaszországban az új autók értékének mintegy 2,6 százalékát tették ki új biztosítási üzletbõl befolyt bevételek. Portugáliában, Spanyolországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban a használt autók mellé kötött szerzõdések autók értékéhez viszonyított értéke is átlagon felüli volt.

Ezzel szemben Írországban és Ukrajnában a kereskedõk viszonylag gyengék az autóipari pénzügyi szolgáltatások értékesítésében: 2012-ben mindössze az új és használt autók értékesítési összegének 0,6 százalékának megfelelõ új üzletet bonyolítottak.

A felsorolt terméktípusok közül természetesen a gépjármû-biztosítások a legfontosabbak: a gépjármû-kereskedelembõl származó díjbevételek 46 százaléka kapcsolódik ehhez a terméktípushoz. Az ezen a csatornán keresztül eladott gépjármû-biztosítások legfontosabb piaca Németország és Oroszország volt 2012-ben, ahol rendre 324 millió euró, illetve 481 millió euró bruttó díjbevétel keletkezett az új üzletekbõl.