Az elsõ EU-s közlekedési eredménytábla célja bemutatni az EU tagállamai által a közlekedés terén elért teljesítmények sokféleségét, hogy a tagállamok számára könnyebben azonosíthatóak legyenek a hiányosságok, és egyszerûbb legyen meghatározni a beruházási és szakmai prioritásokat.
Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, mobilitáspolitikáért és közlekedésért felelõs biztos a következõképpen nyilatkozott: „Az új eredménytábla remek eszköz. Jól szemlélteti, hogy hol tartunk a közlekedési rendszerek hatékonyságának, felhasználó-központúságának, biztonságosságának és tisztaságának javításában. Természetesen csak pillanatképet ad, de a Bizottság és a tagállamok részére hivatkozási pontként, valamint ösztönzésként szolgálhat.”
Az eredménytáblában közlekedési mód szerint (közúti, vasúti, vízi vagy légi közlekedés) vagy a következõ szempontok alapján lehet keresni:
- egységes piac (piaci hozzáférés, szabályozási környezet);
- infrastruktúra;
- környezeti hatás;
- biztonság;
- az uniós jog átültetése;
- az uniós jog megsértése;
- innováció és kutatás;
- logisztika.
A legtöbb táblán zölddel jelölik az öt legjobb és pirossal az öt legrosszabb eredményt elért országot.
Az eredménytáblát kiegészítik az egyes országokra vonatkozó, nem rangsorolt statisztikák (pl. közlekedési kiadások összege, a különbözõ közlekedési módok arányai, az uniós támogatások felhasználása a közlekedésben).
Hazánk számos mutató tekintetében a rangsor közepén foglal helyet, ugyanakkor a légiközlekedési infrastruktúra, a közúti környezetszennyezés (a személygépkocsik CO2 kibocsátása szempontjából) és a logisztika tekintetében alacsony értékelést kapott.
A következõ táblázat azt foglalja össze, hogy az egyes országok hányszor szerepelnek az öt legjobban és az öt legrosszabbul teljesítõ között. A végsõ pontszámot a rossz eredmények számának a jó eredmények számából való kivonásával kapjuk meg.