Öreg autóra is megéri cascót kötni
2014.05.08
A 2008-as válság kirobbanása óta töredékére esett vissza az eladott új autók száma, így öt év alatt átlagosan két és fél évet öregedett a magyar személyautó-állomány. Ez az egyik fõ oka annak, hogy a mintegy 4 millió gépjármû mindössze 20 százalékára kötnek cascót tulajdonosaik, a nyolc évnél idõsebb autók 90 százaléka pedig biztosítási védelem nélkül közlekedik. Pedig ez a szegmens ugyanúgy részese lehet közúti baleseteknek, a lopások áldozatai pedig egyre nagyobb számban az idõsebb kocsik közül kerülnek ki. Ma már számos gazdaságos biztosítási védelem létezik idõsebb autókra is, ezeket mutatja be a Genertel alábbi összegzése.

Változatlan dinamikával öregszik az autópark

A legfrissebb statisztikák azt mutatják, hogy továbbra is megállíthatatlannak tûnik a hazai személyautópark öregedése:

Az újautó-eladások szintje csak lassan közelíti a 60 ezres szintet, ami még mindig a felét jelenti a válság elõtti eladási mennyiségnek, és a behozott használtautók életkora is meghaladja a kilenc évet. E tendenciák mellett a következõ néhány évben nem számíthatunk arra, hogy az autók átlagéletkora újból csökkenni kezdjen.
A fenti fejlemények a casco piacra is drámai hatást gyakoroltak: míg 2008 végén a casco-díjállomány mértéke meghaladta a 100 milliárd forintot, 2013 végére ez az összeg már csak 61 milliárd forint volt.

Ezért nem kötünk casco biztosítást


A Genertel autósok körében végzett felmérésnek adatai szerint a cascóval nem rendelkezõk 48 százaléka a casco-díj mértékét sokallja, de közel ennyien, 43 százaléknyian úgy érzik, az autójuk túl öreg ahhoz, hogy megérje rá cascót kötni. 14 százalék nem bízik benne, hogy a kárszakértõ a megfelelõ összeget fogja megítélni egy adott káresemény kapcsán, hiszen egy idõs autónál az önrész mellett az avulás is befolyásolhatja a kárkifizetés összegét.

Mindez nagyrészt megmagyarázza, hogy a nyolc évnél idõsebb autók mintegy 90 százaléka a kötelezõn kívül egyáltalán nem rendelkezik biztosítással. Pedig az idõsebb autók ugyanúgy elszenvedõi a töréskároknak, nem szólva arról, hogy az ellopott autók átlagéletkora is rohamosan nõ: a Genertelhez beérkezõ lopáskár-bejelentésekben szereplõ autók átlagéletkora tavaly már elérte a 6 évet, szemben a két évvel korábbi 3,9 éves értékkel. Egyre több autót ugyanis olcsó alkatrészforrásként hasznosítanak a tolvajok.

Hogyan biztosíthatjuk az öreg autót?


„Mivel immár a biztosítók is felismerték, hogy új autók hiányában a casco-szolgáltatást egyre inkább az idõsebb jármûvek számára kell tudni eladniuk, a piacon mind több, különféle szolgáltatási kört magában foglaló lehetõséggel találkozhatunk – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Érdemes tehát körülnézni, mivel egy idõs jármûvel kapcsolatban bekövetkezõ probléma ugyanúgy jelentõsen megrendítheti egy adott család költségvetését, mint egy új autóval történõ káresemény.”

  • Választhatunk olcsó részbiztosítást, amelyek a legfontosabb károkra kínálnak fedezetet. Lopásbiztosítás, illetve az átlagosnál nem nagyobb töréskár esetén minicasco lehet a megoldás: ezek a konstrukciók, amelyek egy meghatározott keretösszegen belül térítenek, akár néhány ezer forintos éves díj mellett elérhetõk.
  • Természetesen, ha elemi vagy egyéb károk ellen is védelmet szeretnénk, továbbra is a teljes körû casco a megoldás. Ebben a körben számos biztosító dolgozott ki olyan, akár 20-30 százalékkal is olcsóbb módozatokat, amelyek utángyártott alkatrészárakkal és részleges rezsióradíjakkal kalkulálnak. Mindez természetesen a gyakorlathoz igazodik, mivel az öreg autók csekély százalékát javíttatják karambol esetén márkaszervizben.
  • Ha idõsebb autó esetében sem szeretnénk mérsékelni a szolgáltatás szintjét, célszerû az egyes biztosítók akcióit nyomon követni. Akár az év végi kötelezõkampány során kínált együttkötési akciók, akár az év közben is egyre gyakrabban elõforduló idõs autók számára meghirdetett, díjcsökkentéssel járó akciók kedvezõ alkalmat kínálhatnak arra, hogy öreg autónk biztosítási védelmét hatékonyan tudjuk megoldani.