Ma már a fogyasztók anélkül tudnak biztosítási termékeket keresni, összehasonlítani és megvásárolni, hogy közvetítõi szolgáltatást vennének igénybe. Ezzel egy idõben a biztosítók ügyféladatok gazdag forrásához férnek hozzá a big datanak köszönhetõen, melyet értékesítési és marketing tevékenységük javításra tudnak használni. A digitális átalakulás összességében segíti a biztosítókat fogyasztó-centrikusságuk növelésében.
Ahogy a Swiss Re fogalmaz, „csendes forradalom” zajlik: az online értékesítésbõl származó díjbevételek aránya számos országban még mindig alacsony, azonban folyamatos növekedés figyelhetõ meg. Az e-kereskedelmi biztosítói statisztikák elfedik az új technológiák értékesítési folyamatokra gyakorolt hatását – fogalmaz Kurt Karl, a Swiss Re vezetõ közgazdásza.

A felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre inkább online keresnek információkat, vagyis az internet megbízható forrássá vált a fogyasztók szemében biztosítási tanácsadás tekintetében. Az ár-összehasonlító oldalak, a közösségi média egyre nagyobb szerepet játszanak a vásárlást megelõzõ folyamatokban. A mobil- és telematikai-technológia fejlõdésével az ügyfelek ma már bárhol és bármikor kapcsolatba tudnak lépni biztosítójukkal.
Sõt, ma már viszonylag egyszerûen lehet biztosítást kötni az interneten, különösen a fejlett piacok gépjármû- és lakásbiztosítási szegmenseiben.
Az életbiztosítások és néhány kisvállalkozásoknak szóló biztosítás (például szakmai felelõsségbiztosítás) esetében is egyre gyakoribb a közvetlen értékesítés. A Swiss Re jelentése szerint még a feltörekvõ ázsiai országokban – ahol az értékesítés zömében közvetítõkön keresztül történik – is közvetlen online értékesítési platformokat fejlesztenek a biztosítók.
Eközben az biztosítási termékek vásárlási folyamata egyre több ponton elaprózódik, amit az alábbi ábra szemléltet.

A közvetítõk szerepe továbbra is fontos
Természetesen az egyes biztosítási üzletágak a digitális átalakulás különbözõ szakaszában vannak, amelyek nem feltétlenül ugyanazt az átalakulási pályát járják be. Az irány azonban egyértelmû: az ügyfelek képesek lesznek legtöbb biztosítási igényüket távoli, digitális csatornákon keresztül kielégíteni.
Példaként említi a Swiss Re az Egyesült Királyság gépjármû-biztosítási piacát, ahol az elmúlt években az e-kereskedelem vette át a domináns szerepet, jól szemléltetve, hogy a fogyasztók vásárlási szokásai milyen gyorsan képesek átalakulni. A feltörekvõ piacokon pedig a mobil platformok nyújtanak egyre szélesebb hozzáférést a biztosításokhoz.
A jelentés kihangsúlyozza, hogy a digitális átalakulás nem vet véget a közvetítõk szerepének. A technológia egyszerûen új típusú közvetítõket szül, mint amilyenek az ár-összehasonlító oldalak. Számos ügyfél továbbra is a személyes interakciót igényli, ügynökök és alkuszok szakértõi véleményére kíváncsi, különösen ami a komplex élet- és egészségbiztosítási termékeket illeti. A közvetítõk és biztosítók számára a legnagyobb kihívást az üzleti modellek átalakítása jelenti, hogy megfeleljenek az ügyfelek változó igényeinek és preferenciáinak.
A big data elõrtörése
A digitális értékesítés ügyfél-adatok gazdag forrását is jelenti a biztosítók számára, amely a prediktív elemzés fejlõdését, összefoglaló nevén a big data elõretörését is magával hozza – állítja a Swiss Re. Ezek az információk lehetõvé teszik a biztosítók számára az ügyféligények, viselkedésük mélyebb megértését, amely célzottabb termékbevezetést, árazást és értékesítést tesz lehetõvé.
Az értékesítés technológia-vezérelt átalakulása növeli az átláthatóságot, enyhíti egyes piacokon a belépési korlátokat, amely újabb biztosítási tömegcikkek megjelenését eredményezheti. Az egyre növekvõ ár-verseny közepette azok a biztosítók lehetnek sikeresek, amelyek innovatív és megbízható márkákat építenek – állítja a Swiss Re.