Múlt hónapban az amerikai nem-életbiztosítási aktuáriusok társasága (Casualty Actuarial Society) által szervezett rendezvényen iparági szakértõk, jogászok és kutatók vitatták meg a vezetõ nélküli autók, illetve a biztosítási telematika következményeit.
Szakértõk szerint az autós balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza. Ha a balesetek száma a technológia fejlõdésének köszönhetõen le is csökkenthetõ, az autó, a jármû tulajdonosa, illetve a gyártó biztosítására továbbra is szükség lesz.
A szakértõk egyöntetû véleménye szerint a kevesebb baleset nyomán várhatóan olcsóbb lesz a gépjármû biztosítás. A vezetõ nélküli autók esetében az operátor által kötött biztosítások díja évi akár 475 dollárral is csökkenhet – derül ki a Princetoni Egyetem legfrissebb kutatásából.
A vezetõ nélküli autók adatok tömkelegét szolgáltatják majd, amely egyrészrõl hasznos, másrészt a percenként érkezõ 750 megabájtnyi információból a hasznos adatok kiszûrése, és elemzése komoly kihívás elé állítja az aktuáriusokat.
A vezetõ nélküli autók a törvényhozókat is feladatok elé állítják. Számos országban ugyanis elõírás, hogy a biztosítási díjak meghatározásánál mely tényezõket kell figyelembe venni – például a vezetéssel eltöltött évek számát – amelyek önmûködõ jármûvek esetében irrelevánsak lehetnek.
A vezetõ nélküli autók tehát biztonságosabbak lehetnek, mint a hagyományos autók, azonban a hardver vagy a szoftver meghibásodása is okozhat balesetet. Ebben az esetben a felelõsséget a gyártó, vagy a technológiát beszerelõ viseli.
Viszonylag hosszú ideig három típusú autó lesz az utakon: teljesen önállóan mûködõ, részben automatizált és ember által vezetett autók. A fejlesztések jelenleg ott tartanak, hogy az autók, bizonyos feltételek mellett minden biztonsági funkciót képesek maguktól végrehajtani. Számos autógyártó azt állítja, hogy 2020-ra vezetõ nélküli autót kíván piacra dobni, a Google pedig már 2017-re teljesen automatizált autókat ígér.
A biztosítóknak fel kell készülniük addig, sõt proaktívnak kell lenniük ez ügyben, partnerként kell kezelniük a mérnököket és kutatókat, hogy tökéletesen megértsék a biztosítani kívánt kockázatokat.