Ilyenkor törik össze a legtöbb autót
2014.12.01
A hosszúra nyúlt kora õszi idõjárás követõen beköszöntött a hideg, ködös idõ, a hegyekben hótakaró is kialakult már. A Genertel statisztikái szerint ebben az idõszakban törik össze a legtöbb autót: minden évben ilyenkor az éves átlagnál közel 20 százalékkal több ilyen jellegû baleset történik. Célszerû tehát ilyenkor a szokásosnál is nagyobb figyelmet fordítani mind a kármegelõzésre, mind az elkerülhetetlen károk okozta anyagi kockázat kivédésére.

Mi okozza a legtöbb balesetet?

A statisztika szerint még a zord téli hónapokban sem történik annyi baleset, mint a télies idõszak beköszöntekor. Ekkor ugyanis sokan még sem mentálisan, sem mûszakilag nem készülnek fel a megváltozott körülményekre.

A káreseményeket tekintve a vizes, esetenként jeges úton megnövekedõ fékút, a ködös idõben bekövetkezõ ráfutás az autó elõtt haladó jármûre, illetve a nyomasztó idõjárás okozta nagyobb dekoncentráció okoz bajt. Egyes kutatások kiemelik, hogy a sötétben vezetés jelentõsen csökkenti az éberséget: két-három óra vezetés ilyen körülmények között 0,8 ezrelékes véralkoholszinttel megegyezõ élettani hatással jár. De még tökéletesen éber állapotban is jóval késõbb lehet észrevenni sötétben az úttesten tartózkodó gyalogost vagy kerékpárost, illetve váratlan akadályt (kátyú, vad, egyéb idegen tárgy).

Hogyan tudjuk felkészíteni az autót?

  • Ebben az idõszakban már minden autón érdemes téli gumira váltani, a csomagtartóban állandóan legyen bekészítve a hólánc is
  • A fagyos reggelek miatt az ablakmosó folyadékot is célszerû téli változatra cserélni. Az átmeneti idõszakban könnyen elõfordulhat, hogy bár a folyadék a tartályban még nem fagy meg, a hideg ablak felületére kerülve azonnal jegesedni kezd, ami komoly balesetveszélyt idéz elõ.
  • Szintén veszélyes lehet a rossz állapotú ablaktörlõgumi, amit hasonló okok miatt ebben az idõszakban szintén érdemes mielõbb újra cserélni.
  • Rendszeresen ellenõrizzük a fényszórók állapotát, hogy a rosszabb látási viszonyok között is biztonságosan tudjunk közlekedni. Szükség esetén cseréljük az izzókat nagyobb teljesítményûre.
  • Akár baleset, akár elakadás esetére célszerû hosszabb utakra pokrócot is az autóba tenni. Ilyen utakra mindig csak megfelelõen feltöltött üzemanyagtankkal induljunk útnak, az elakadt autó ugyanis csak járó motorral tartható melegen.

A téli idõszakra való felkészülés további fontosabb lépései:

  • Ha nem idén töltöttük fel, a fagyálló folyadékot érdemes szervizben vagy benzinkútnál beméretni.
  • A hidegben jelentõsen csökken az akkumulátorok teljesítménye, ezért a néhány évesnél idõsebb telepeket szintén célszerû megvizsgáltatni, szükség esetén már a teljes elhasználódás elõtt kicserélni.

Szükség van valamilyen biztosítási fedezetre

A baj azonban a leggondosabb felkészülés esetén is bekövetkezhet. A Genertel ügyfelei körében végzett kutatás azt mutatta, hogy a megkérdezettek 29 százaléka öt éven belül szenvedett már el valamilyen balesetet autójával. Ezeknek éppen a fele volt olyan, amit más autó szabálytalansága okozott, ebben az esetben a másik résztvevõ fél kötelezõ biztosítása térítette a kárt.


A saját hibás károk túlnyomó részénél (több mint négyötödénél) azonban biztosítás híján a tulajdonosnak saját zsebbõl kell finanszíroznia a helyreállítást. Ez a kevesebb tartalékkal rendelkezõ autósok számára akkor is nagy teher lehet, ha a kárösszeg csupán az átlagos, 200 ezer forint körüli mértékû. Ám a kárstatisztikákban jócskán szerepelnek ennél nagyobb összegû, akár több milliós károk is.

„A koccanásos balesetek okozta károk térítésére a teljes körû casco a legideálisabb eszköz, amely az esetek jelentõs részében (a kötelezõ önrészen kívül) megtéríti a teljes kárt – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Az idõsebb autóval rendelkezõ ügyfelek ugyanakkor elõszeretettel választanak minicascót, amely havi ezer forint alatti összegért 150 ezer forintos térítést nyújt.